Chat with us, powered by LiveChat

CMCG krijgt een stagiair van PUM op bezoek

De afgelopen 2 weken realiseer je je weer dat alle zaken om je heen helemaal niet zo vanzelfsprekend zijn, als dat ze vaak lijken. Online iets bestellen en betalen bijvoorbeeld is voor ons Nederlanders de normaalste zaak van de wereld maar niet voor Sekhar Chettri. Onze “stagiair” uit Nepal. Ik noem hem onze stagiair maar dat is hij natuurlijk helemaal niet! Sekhar is een succesvolle reclamebureau directeur in Nepal. Met zijn bureau V-Chitra, dat vrij vertaald “onderscheidend” betekent, is hij gevestigd in Kathmandu en bedient hij tal van internationaal gerenommeerde klanten zoals Honda en Johnnie Walker.

Afgelopen juni benaderde Peter van der Heij, senior expert bij PUM de Crossmedia Communicatiegroep (CMCG) met de vraag of wij gedurende 2 weken Sekhar ervaring kunnen laten opdoen, in de vorm van een management traineeship, met de manier waarop Nederlandse reclamebureaus werken met de nadruk op accountmanagement en cost accounting.

Wat doet PUM?

PUM, onderdeel van VNO-NCW, vindt zijn oorsprong in ervaren senior mensen uit het bedrijfsleven en overheid die hun kennis en ervaring overdragen aan MKB-ondernemers in ontwikkelingslanden. Ze doneren geen geld maar dragen kennis en ervaring over. Jaarlijks worden door PUM zo’n 2000 missies uitgevoerd. Zo was Peter van der Heij betrokken bij een klein reclamebureau in Namibië, een wijnboerderij in Zuid-Afrika en bezocht hij in maart een reclamebureau in Nepal. Zijn recente bezoek aan Nepal luidde de samenwerking in met CMCG en leidde ertoe dat Sekhar Chettri afgelopen maandag 6 oktober aan zijn korte maar intensieve stage begon.

Gezamenlijk met PUM hebben we voor Sekhar een ambitieus en uitdagend 10-daags programma samengesteld dat o.a. bestond uit het toelichten van het projectmatige proces van onze campagne teams, de campagne briefing en het uitwerking van het concept en de vertaling naar creatie. Hieraan gekoppeld hebben we Sekhar meegenomen in het voor-calculeren van het project en het opstellen van offertes. Ook het real-time monitoren van campagnes van CMCG via haar eigen marketingdatabasesoftware en het Crossmedia dashboard zijn uitgebreid aan bod gekomen. Onderdelen van de dienstverlening waardoor je je als bureau kunt onderscheiden in de markt.

Onderscheid dat Sekhar ook zoekt voor V-Chitra, zijn eigen bureau in Nepal, waar hij met 38 medewerkers, continue op zoek is naar nieuwe kansen en mogelijkheden maar ook naar manieren om zijn bureau te professionaliseren. De online markt is enorm in ontwikkeling in Nepal waarbij met name de opkomst van de smartphone en mobiel internet veel kansen laten zien. Kansen die Sekhar graag benut en we zijn er zeker van, mede door zijn intensieve “stage” van de afgelopen 2 weken, waarbij hij in vloeiend Engels met alle 50 medewerkers van CMCG sprak, dat hij met voorsprong de concurrentiestrijd aan kan in het zich sterk ontwikkelende land Nepal.

Esprix Awards 2015

Natuurlijk hebben we Sekhar ook kennis laten maken met onze cultuur en zag hij bijvoorbeeld Nederland op gelukkige wijze winnen van Kazachstan met 3-1, hebben we hem tijdens een diner van de NCD (Nederlandse vereniging van commissarissen en directeuren) in Grou, Friesland laten aanschuiven en heeft hij in het kantoor van Radio 538 de opening van het nieuwe Esprix seizoen meegemaakt met de bekendmaking van de Esprix jury 2015. Ook CMCG is in deze jury vertegenwoordigd en in die rol heeft Sekhar uitgebreid kennis kunnen maken met Peter Paul Blommers, Esprix bestuursvoorzitter en CEO van Cheel.

2 Intensieve weken sluiten we af en kijken we terug op de kennismaking met een markante persoonlijkheid en gedreven bureaudirecteur uit Nepal, die in de voor hem tekenende bescheidenheid heeft getracht om zoveel mogelijk kennis op te doen. Volgend jaar bezoeken we Sekhar in Nepal, Kathmandu en zijn we daar zelf te gast en we weten nu al zeker dat ons bezoek zal leiden tot veel inspiratie en onuitwisbare indrukken van een in vele opzichten magnifiek land.

Laat een reactie achter

headerbeeld-fotografe