Chat with us, powered by LiveChat

CMCG bij Marketing & Technology in Amsterdam

MarketingTechnology

CMCG was aanwezig bij Marketing & Technology dat plaatsvond in het Nemo Science Center te Amsterdam. Dit event stond in het teken van de trends op gebied van marketingstrategie en het optimaliseren daarvan. Er waren verschillende sprekers aanwezig met elk hun eigen discipline. Wij hebben er een aantal bezocht.

Mobiel zoekverkeer wordt ernstig onderschat
De dag werd geopend door Patrick van Buuren (Sanoma) waar advertising op mobiele devices centraal stond. Volgens van Buuren onderschat het grootste deel van de bedrijven in Nederland de kracht van mobiele apparaten. Er werden verschillende vergelijkingen naar voren gehaald omtrent het gebruik van een mobiele telefoon. Hij gaf terecht aan dat het bedrijfsleven onderschat in hoeverre de smartphone onderdeel is van ons dagelijks gebruik en wordt. Volgens hem wordt er te weinig gedaan met de mogelijkheden die de smartphone biedt. Het adverteren op mobiele apparaten wordt steeds uitgebreider vanwege de telefoons die steeds geavanceerder worden. Denk maar eens aan het aantal sensoren dat een iPhone bevat. Je telefoon houdt bij waar je je bevind geografisch gezien, maar ook op welke hoogte en met welke snelheid je beweegt. Waarschijnlijk herinner je de grote cirkel om je locatie heen waarin het apparaat aangaf dat je je ergens in deze cirkel bevindt. Die cirkel wordt steeds kleiner en bevat steeds meer persoonlijke informatie.

 
Het aanbieden van persoonlijke advertenties wordt steeds belangrijker volgens van Buuren. Men wil niet dat een Toyota naar voren komt als je al een aantal weken op zoek bent naar een BMW. Deze gerichte advertenties kunnen ook worden ingezet op verschillende tijdstippen. Een scheermes dient te worden aangeboden in de ochtend wanneer een man het product het vaakst gebruikt. Ook het pushen van sales voor een restaurant op een station is een goed voorbeeld hiervan. Heeft een trein vertraging? Dan zou een advertentie met korting op een kopje koffie bij een restaurant in de buurt erg handig zijn. Dit soort advertenties zijn, op gebied van Adwords, nu nog toekomstmuziek maar Sanoma schijnt al ver te zijn door dit te koppelen met de NU.nl app.

Leer je gebruikers kennen en maak daar gebruik van
Hierna was Dave Walters van Silverpop aan het woord. Ook in deze presentatie werd aangegeven dat men steeds meer op zoek is naar persoonlijke advertenties. Je website dien je te gebruiken om zoveel mogelijk informatie te verzamelen over je gebruikers. Niet alleen wie het zijn qua doelgroep maar ook hoe zij zich gedragen. Vervolgens categoriseer je deze groepen en bied je per groep relevante content aan. Dit klinkt als een lang proces en dat is het ook zeker. Het biedt ook veel mogelijkheden om je vaste klanten bij de hand te nemen. De ‘vaste’ klanten die je website regelmatig bezoeken zou je op deze manier andere content aan kunnen bieden dan een nieuwe bezoeker. Stel dat je een website hebt met wintersport artikelen. Wanneer een terugkerende bezoeker je website bezoekt waarvan je weet dat het een skier is in plaats van een snowboarder, zou je ervoor kunnen kiezen om alles omtrent snowboards niet te laten zien op de website. Zo creeer je een persoonlijke website voor je ‘vaste’ klant en krijgt diegene alleen content te zien waarin hij geinteresseerd is.

Niet alleen online is deze informatie handig. Wanneer je weet dat mensen in Heerenveen voornamelijk op zoek zijn naar snowboard artikelen zou je je flyers kunnen aanpassen en alleen een snowboarder kunnen afbeelden op je reclameuitingen om zo je doelgroep beter te laten identificeren met hetgeen wat je aanbiedt. Wat Dave ook nog mee wilde geven is dat je goed moet kijken naar hoe je je doelgroep aanspreekt. Probeer er achter te komen hoe zij met elkaar communiceren en gebruik deze informatie om je doelgroep op een zo goed mogelijke manier aan te spreken.

Het gedrag van je bezoekers beïnvloeden
Als laatste hebben wij een sessie bezocht van Linda Molenaar (NS International) die vertelde over behavioral targeting. Deze presentatie was een soort combinatie van de twee presentaties die wij zojuist beschreven. NS International verkoopt 55% van hun kaarten via de website. Het doel was om de klantbeleving te verbeteren. Zij probeerden dit te bereiken door gerichte content aan te bieden. Wanneer een gebruiker al eens gezocht had naar ‘Parijs’ werden een aantal uitingen op de website aangepast en gefocust op Parijs. Door deze bestemmingsvoorkeur te uiten naar de bezoeker hebben zij een verhoging in de conversies weten te realiseren. Ook zij verzamelen gegevens van bezoekers en zorgen er dus voor dat de gebruiker relenvante content voorgeschoteld krijgt.

De klantbeleving werd uitgebreid door de bezoeker, die een kaart heeft aangeschaft, te voorzien van informatieve emails die gericht is op de reis die zij gaan maken. Ga je bijvoorbeeld naar Parijs, dan ontvang je een aantal dagen voor vertrek een seintje op welk perron je word verwacht. Twee dagen later ontvang je nog een email waarin staat aangegeven hoe veel bagage je mag meenemen en of er gebruik kan worden gemaakt van Wifi. Nadat de reis is voltooid ontvangen de gebruikers een email hoe zij de reis hebben ervaren en of ze op de hoogte willen worden gehouden omtrent NS International. Dit zorgde voor een verhoging in het aantal aanmeldingen voor de nieuwsbrief.

Gericht adverteren
De rode draad in de presentaties die wij hebben bezocht zat overduidelijk in het aanbieden van persoonlijke en relevante content per gebruiker. Tevens wordt het zoekverkeer via mobiele apparaten ernstig onderschat door het bedrijfsleven en spelen bedrijven daar nog te weinig op in. De mogelijkheden voor gericht adverteren worden steeds meer en meer omdat we onze gebruikers steeds beter kunnen onderscheiden.

Meer weten? Neem contact op met de Crossmedia Communicatiegroep!


Online marketing & activatie consultant

Laat een reactie achter