Chat with us, powered by LiveChat

City marketing? Begin hier.

City marketing: de belangen op een rij

Veiligheid, geborgenheid, gezelligheid en ontspanning zijn kernwaarden die we toe willen kennen aan onze stad of ons woongebied. Een stad waarin we wonen, werken, leren, zorgen, winkelen en recreëren. Voor elke discipline zet zich wel een aparte belangengroep of vereniging in. Om alle neuzen dezelfde kant op te laten wijzen vormt vaak een hoofdbreker en spelbreker in de ontwikkeling van een relevante en onderscheidend thema en positionering. De Crossmedia Communicatiegroep hebben bewezen dat dit wel kan. Hoe? Terug naar de roots, die onder de loep leggen en uitbouwen. Structureel in de infrastructuur, emotioneel binnen een crossmediale campagne waar iedereen op in kan haken.

City of regio marketing: 5 tips

  • Begin met het benoemen van een werkgroep, waarin je de belangrijkste ‘stakeholders’ binnen je stad of provincie laat deelnemen. Bij het initieren en operationaliseren van zogenaamde ‘placemarketing’ is niets zo belangrijk als draagvlak en actieve participatie.
  • Laat alle eigen belangen los, bepaal een gezamenlijke doelstelling en leg de dwarsverbanden vast. De ene doelstelling hoeft de andere niet uit te sluiten, maar kan wel causale verbanden hebben. Streef je naar aanwas van bedrijvigheid, dan zou de inzet van een publiekscampagne op langere termijn wel eens aan die doelstellingen kunnen bijdragen.
  • De doelstelling is onlosmakelijk verbonden met het positioneringsstatement. Duik -bij het bepalen van die positionering- eens diep in de roots van de stad of regio. Waarmee wordt deze geassocieerd? Focus en relevantie zijn hier van belang. Dat voorkomt slogans als “In Lutjebroek gebeurt het” en het geeft een relevante sloganmotivatie aan de bezoeker en bewoner.
  • Bepaal -aan de hand van positionering- projectmatig wat dat voor consequenties heeft voor je stad of regio. Placemarketing houdt niet op bij een slogan. Kies je voor ‘winkelen’ als centraal thema, dan moet je zorgen voor een gezellige binnenstad en voldoende parkeergelegenheid. Is ‘landelijk’ de centrale thematiek, zorg dan voor een goede infrastructuur en bewegwijzering voor wandelaars en fietsers.
  • Doe een nulmeting en kies bij activatie voor meetbare inzet van media en middelen. Bij radio en/of tv kun je bereik en contactfrequentie meten. Bij online media zoals bijvoorbeeld Adwords, banners en social media kun je nog specifieker meten en verslag leggen. En met name die rationele verslaglegging is belangrijk om je stakeholders tevreden te houden.

Direct aan de slag met city of regio marketing?

Binnen de Crossmedia Communicatiegroep zit een multidisciplinair team van specialisten dat je wegwijs kan maken in de wereld van city of gebiedsmarketing. Van strategisch advies tot (online) activatie. Als adviseur en meedenker voor je merk, of gewoon op projectbasis. Mail of bel direct: 0513 65 69 99.

Laat een reactie achter