Chat with us, powered by LiveChat

Checklist verpakkingsdesign

Verpakkingsdesign: neem je klant serieus

De verpakking is de eerste fysieke confrontatie tussen de consument en je merk. Sterker nog: binnen FMCG maakt verpakkingsdesign het verschil tussen kopen of niet kopen. Alle informatie over het product moet op de verpakking staan en tegelijkertijd moet het een feest zijn om het artikel uit te pakken. Verpakkingen zijn een bevestiging van de goede smaak en keuze van een consument. Simpel, zou je zeggen. Er zijn echt legio voorbeelden waar het fout gaat. Hieronder een checklist die kan helpen.

PACKAGING-DESIGN-CMCG-INFOGRAPHIC

Checklist verpakkingsdesign

Om welke verpakking gaat het? Wat is de functie? Is het primair (bescherming), secundair (presentatie, branding of informatie) of tertiair (bijeenhouden, vervoer)? Vergeet bij de functie niet naar de usability te kijken: krijgt een consument hem open? Blijft het fatsoenlijk staan? Past het in een schap?

  • Bepaal de branding en informatie-hiërarchie. Wat is van belang; het merk of informatie over de inhoud?Bepaal onderscheidende factoren. Doe concurrentie- en schaponderzoek.
  • Welke informatie wil je vermelden? Denk hierbij aan keurmerken, ingrediënten, houdbaarheidsdatum, EAN codes etc.
  • Wat bepaalt de aantrekkingskracht van de verpakking? Is dat het merk of gaat het om het visueel attractief presenteren van de inhoud?
  • Wat wordt de belofte? Waarom moet de consument het kopen? Wordt hij er beter van, is het lekker of is het handig? Ofwel: functioneel, instrumenteel en attractief.

Direct aan de slag met verpakkingsontwerp?

Binnen de Crossmedia Communicatiegroep zit een multidisciplinair team van specialisten dat je wegwijs kan maken in de wereld van packaging design. Van strategisch advies tot (online) activatie. Als adviseur en meedenker of voor begeleiding op projectbasis. Mail of bel direct: 0513 65 69 99.

Laat een reactie achter