Chat with us, powered by LiveChat

Checklist (online) media strategie

Cross media strategie: waar vind je je doelgroep?

“Direct marketing is duur”, “tijdschriften worden niet meer gelezen” of “online marketing is hot en kost niets”. Binnen een snel veranderend medialandschap laten we ons wel eens leiden door emotie. Bij het bepalen van een (onontbeerlijke) crossmedia of multichannel strategie spelen vier zaken een belangrijke rol, die rationeel zijn te benaderen: doelstelling, effectiviteit, tijd en budget. De Crossmedia Communicatiegroep sluit niets uit of zet niets per definitie in. Elk medium of middel wordt -onafhankelijk van alle (sur)commissies- op z’n meritus beoordeeld. Centrale toets daarbij is: past het medium bij je merk Umfelt? Draagt het bij aan de salesdoelstelling en aan een consequente en langdurige relatie met je doelgroep?

“Door digitalisering en convergentie van TV, radio en internet ontstaat een enorm aanbod van on-demand media. De doelgroep wordt dus steeds moeilijker te traceren, zou je zeggen. Het tegendeel is waar. Als je tenminste data als hoogste prioriteit in je agenda hebt staan.”

Checklist (online) media strategie

  • Formuleer een doelstelling. Bepaal binnen deze doelstelling de importantie van de middelen en media: streef je naar awareness of saliency (bereik/bekendheid), performance (betekenis), judgement (voorkeur) of resonance (identificatie en aankoop)?
  • Effectiviteit. Vanuit je doelstelling geldt een tweede toets voor de selectie van middelen en media: wil je informatie overbrengen, dan lijkt internet het aangewezen kanaal. Ben je op zoek naar emotionele betrokkenheid, zet dan TV, video of social media in. Radio leent zich bij uitstek geschikt voor het opbouwen van naamsbekendheid en huis-aan-huisbladen scoren nog steeds hoog op het gebied van likeability.
  • Tijd is vanuit twee dimensies belangrijk: enerzijds vanwege de tijdsduur om die doelstellingen te behalen. Het spreekwoord “bekendheid komt te voet en gaat te paard” blijkt in praktijk veelal van toepassing. Anderzijds speelt de fasering waar binnen je de verschillende media inzet een belangrijke rol. Wordt het een ‘burst’ en brand je je hele budget in één keer op? Of past geleidelijke inzet als ‘pulsing’ en ‘dripping’ beter bij je doelstellingen?
  • Budget. Omzetpercentage, sluitpost of pariteit, gaan ze nog steeds op? Of is de taakstellende methode bij de inzet van online media veel doeltreffender? Feit is dat de kernbegrippen transparantie, meetbaarheid en rendement steeds vaker op de marketingafdeling de ronde doen.

Direct aan de slag met je media strategie?

Binnen de Crossmedia Communicatiegroep zit een multidisciplinair team van specialisten dat je wegwijs kan maken in de wereld van media strategie. Van strategisch advies tot (online) activatie. Als adviseur en meedenker voor je merk, of gewoon op projectbasis. Mail of bel direct: 0513 65 69 99.

Laat een reactie achter