Chat with us, powered by LiveChat

Charmecampings: idyllisch of een massaproduct?

Wanneer merk je dat marketing werkt? Als je op een camping in Noord-Italië aankomt, nadat je je wekenlang via de ANWB charmecamping gids hebt georiënteerd, bemerkt dat 90% van de personenwagens een Nederlands kenteken heeft. Zo’n naamsbekendheid op basis van een klein boekje! Ongelofelijk of toeval?

Door het slechte weer in Noord- Italië zijn we na 9 dagen gevlucht naar Toscane. Uiteraard niet voordat we ons grondig hadden voorbereid met natuurlijk wederom de charmecamping gids van de ANWB, Zoover via de mobiel en raad gevraagd via Facebook. En ja hoor we vonden een plek in Montecatini, een mooie charmecamping gelegen in Toscane, nabij Lucca. Na 500 kilometer te hebben gereden, draaiden we de camping op en wat treft onze verbazing? 90% van de kentekenplaten was geel met zwarte cijfers/letters. De receptie spreekt je aan in vloeiend Nederlands en overal wordt je in je moerstaal aangesproken. Geen toeval dus.

Slim!

Deze slimme differentiatiestrategie van ANWB werkt, de charmecampings bedienen een enorme doelgroep en iedereen denkt een uniek plekje te vinden, pittoresk, stil verscholen achter een bocht, geflankeerd door cipressen. Blijkt het gewoon een massaproduct te zijn wat heel veel medelanders aanspreekt. ANWB is een slimme marketeer, bedient vrijwel geheel Nederland en zelfs als marketingexpert laat je je dus wel eens verleiden.

Wat is differentiatiestrategie?

Het hanteren van een differentiatiestrategie betekent het creëren van een uniek beeld van een product dat exact is toegesneden op de specifieke behoeften van een bepaalde doelgroep. Je kiest voor het uitlichten van één aspect van het product omdat dit belangrijk is voor de consument, bijvoorbeeld de verpakking, prijs, distributie of inhoud. Weet je welke eigenschappen van een product jouw doelgroep aanspreekt? Gebruik dit voor het bouwen van de marktpositie van jouw product.

Bert Rappange
Commercieel directeur

Laat een reactie achter