Chat with us, powered by LiveChat

Call tracking. Wat is het en wanneer zet je het in?

Call tracking? Wat is dat?

Binnen je (online) marketing inspanningen is het erg belangrijk om inzicht te hebben in je return on investment (ROI), om op deze manier de campagnes goed te kunnen optimaliseren, en om de beschikbare mediabudgetten op de juiste wijze in te zetten. Hier kan de inzet van call tracking je bij helpen door de daadwerkelijke telefonische conversies in kaart te brengen en deze te kunnen koppelen aan de verschillende verkeersbronnen of campagnes.

Laten we dit uitleggen met een voorbeeld:

Op maandelijkse basis besteed je €2.000,- aan een online campagne. Deze campagne zorgt volgens Google Analytics voor 20 online offerte aanvragen. Op basis van deze informatie stel je vast je dat er €100,- per conversie betaald wordt. Is dit rendabel genoeg?

Maar stel dat er naast deze 20 online offerte aanvragen ook nog eens 20 telefonische offerte aanvragen binnenkomen, afkomstig uit dezelfde campagne.

Met hetzelfde budget behaal je feitelijk 40 conversies, wat de kosten per conversie doet dalen naar €50,-. Een compleet ander beeld. Maar dan moet je dit wel weten!

Wellicht heb je op dit moment, via bijvoorbeeld Google Tag Manager, een klik op een telefoonnummer al ingesteld als doel en rapporteer je op basis van deze data. Wat je feitelijk weet is dat men op het telefoonnummer geklikt heeft, maar niet of men ook daadwerkelijk gebeld heeft en wat de kwaliteit van dit telefoongesprek was. Daarnaast kan deze handeling ook alleen maar geregistreerd worden indien er op het telefoonnummer geklikt wordt. Personen die via een desktop navigeren en vervolgens het telefoonnummer op hun mobiele telefoon invoeren worden dus niet gemeten. Hier komt call tracking om de hoek kijken.

Hoe werkt call tracking?

In principe is de implementatie van een call tracking toepassing dusdanig eenvoudig dat je dit binnen enkele minuten al werkend kan hebben. Allereerst dien je een keuze te maken uit één van de aanbieders, waarbij we als CMCG zijnde samenwerken met AdCalls, en vul je de benodigde informatie in het account in. Vervolgens implementeer je het aangeleverde JavaScript in de website en ben je feitelijk al klaar om telefonische data te kunnen ontvangen. Het is hierbij overigens verstandig om direct in Google Analytics doelen in te stellen zodat de telefonische conversies hier ook gerapporteerd worden. Het directe voordeel hiervan is dat je een completer beeld krijgt van je de media inzet en hier dus beter op kan optimaliseren.

Door de implementatie van het JavaScript zorg je ervoor dat het vaste telefoonnummer kan veranderen in een dynamische telefoonnummer, waarbij het verstandig kan zijn om voor hetzelfde netnummer te kiezen in verband met de lokale herkenbaarheid. Dit dynamische telefoonnummer is iedere keer dat dit aangeroepen wordt een uniek nummer. Dit zorgt ervoor dat wanneer er twee personen naar een website gaan ze beiden een uniek telefoonnummer te zien krijgen. Wanneer dit nummer vervolgens gebeld wordt, doordat er op geklikt wordt of doordat dit in een telefoon ingevoerd wordt, wordt er een signaal naar de call tracking aanbieder gestuurd en wordt dit geregistreerd als een telefonische conversie. Zowel de persoon die belt als de ontvanger (de klant) merkt hier niets van.

Waarom wil je dit inzetten?

De gekozen aanbieder zal in veel gevallen een kant en klaar klantdashboard beschikbaar stellen waarin in één oogopslag te zien is hoeveel telefonische oproepen er plaats gevonden hebben. In het geval van AdCalls wordt er ook aangegeven hoeveel procent van het aantal sessies geresulteerd heeft in een telefonische oproep. Dit geeft direct inzicht in de toegevoegde waarde van telefonie. Daarnaast wordt er informatie weergegeven over de dagen van de week, en de tijden per dag, waarop er gebeld wordt. Dit is waardevolle informatie met het oog op de telefonische bezetting bij de klant. Je wilt als klant immers niet dat je oproepen, en wellicht omzet, misloopt omdat er te weinig beschikbare capaciteit was.

Call tracking

Zoals eerder al aangegeven is het verstandig om een koppeling met bijvoorbeeld Google Analytics (of Google Ads) te leggen. Doordat de conversiedata doorgestuurd wordt is het, in het geval van bijvoorbeeld een Google Ads campagne, tot op zoekwoord niveau inzichtelijk welke zoekwoorden er voor de telefonische oproepen gezorgd hebben. Deze extra data zorgt ervoor dat de waarde van een individueel zoekwoord beter ingeschat kan worden. Je hebt nu zowel inzicht in het aantal online offerte aanvragen als in het aantal gegenereerde telefoongesprekken. Een zoekwoord dat niet voor online offerte aanvragen zorgt zou je voorheen onderbeken. Maar wellicht blijkt nu dat deze wel voor telefonische aanvragen zorgt, waardoor dit zoekwoord alsnog rendabel is.

Online én offline

Naast het dynamische telefoonnummer op bijvoorbeeld een website is het ook mogelijk om unieke offline telefoonnummers te genereren. Deze unieke nummers kunnen gebruikt worden in offline campagnemateriaal zodat de hierop binnenkomende telefoongesprekken gekoppeld kunnen worden aan de offline campagne inzet. Door hier binnen een crossmediale campagne gebruik van te maken heb je een 360 graden inzicht in de resultaten van je campagne met het oog op telefonische oproepen.

Hoe begin je met call tracking?

Dat call tracking van toegevoegde waarde kan zijn voor zowel de bezetting van de klantenservice als extra inzicht kan geven in de campagnes moge inmiddels duidelijk zijn. Maar hoe begin je hier mee? Ons advies is om te starten met één betaald kanaal. Bijvoorbeeld Google Ads, zodat je direct extra inzicht in de toegevoegde waarde van telefonie krijgt en de Google Ads campagnes hiermee nog beter kan optimaliseren.

Wil je meer weten over call tracking

Denk je na het lezen van deze blog “Hier wil ik meer van weten!”, neem dan gerust contact met ons op!

Laat een reactie achter

Zoekmachine marketing