Chat with us, powered by LiveChat

Big data, toekomstige core business?

Tijdens het ICT Congres 2014 sprak Bernard Vroom, werkzaam als data analist bij KLM, over de nieuwe hype. Er is geen precies afgebakende definitie van het begrip ‘big data’. De term big data verwijst naar dingen die je op een grote schaal kunt doen en die op een kleinere schaal niet mogelijk zijn, waarmee je nieuwe inzichten verkrijgt of nieuwe vormen van economische waarde creëert op een manier die invloed heeft op onder andere markten, organisaties en de relaties tussen burgers en overheden (Mayer-Schonberger & Cukier, 2013).
Big data stelt organisaties voor een grote uitdaging: hoe kan je je systemen en organisatie zo inrichten dat je deze data kunt managen en daar waarde uit kunt halen om zo je aanbod en communicatie met de klant te vergroten?

Big brother is watching you

Het toenemende gebruik van klant- en consumentendata zet de privacy discussie op scherp. Als voorbeeld refereer ik graag naar de case van ING. ING startte een proef onder een selecte groep klanten om te onderzoeken of er belangstelling is om relevante aanbiedingen te doen op basis van een bestedingspatroon.
Op Twitter barstte de discussie al gauw los. Het werd gezien als privacy schending. Financiële gegevens mogen niet gebruikt worden voor commerciële doeleinden. Anderzijds, AH(Albert Heijn) maakt al jaren gebruik van de bonus kaart. Per oktober 2013 introduceerde AH de nieuwe bonuskaart met gepersonaliseerde aanbiedingen op basis van koopgedrag. Alleen bij vertoon en registratie van de bonuskaart, verzameld AH persoonlijke gegevens.

Betekenis voor bedrijven

De kwaliteit van big data zijn een belangrijke pijler om het verschil te maken t.o.v. de concurrentie. Door de explosie aan data zal de vraag naar dataminingspecialisten in de online marketing toenemen. Campagne analyse wordt meer en meer terrein van een data-analist in plaats van een marketeer. Deze data-analist zal de organisatie moeten gaan voorzien van de juiste informatie.

Voorloper Groningen

Door de enorme groei van het internetverkeer is er steeds meer behoefte aan lokale en regionale peering. Peering is een belangrijke methode om internet verkeer tussen Internet Providers en/of enterprises onderling uit te wisselen.
Groningen is het letterlijke en figuurlijke knooppunt voor ICT-infrastrcutuur in Noord-Nederland. De combinatie van supersnelle netwerkverbindingen, innovatieve internet diensten en groene energie maken dit mede mogelijk.

Toekomst Big Data

Is het een hype? Big data staat nog in de kinderschoenen. Echter, wetenschappelijk onderzoek toont aan dat effectief gebruik van data en analytics de productiviteit, winstgevendheid van bedrijven in de toekomst met 5 a 6 % verhoogt.
Wat als je telefoon op basis van je acties in de vorige twintig minuten, de pagina’s die je online hebt bekeken, de apps die je hebt gebruikt, de geluiden uit je omgeving, je exacte locatie gegevens op basis van GPS, precies doorgeeft wat je denkt, voelt en weet?

 

Laat een reactie achter