Chat with us, powered by LiveChat

Webshop verbeteren met het sociale principe van Cialdini

Mensen zijn sociale wezens. Dit uit zich onder andere in het koopgedrag van mensen. Over “het sociale” in mensen is veel geschreven.

Social proof is één van Cialdini’s 6 principes om mensen te overtuigen. Cialdini geeft in zijn boek (Influence: Science and Practice) aan dat mensen onzeker zijn over hun acties. Mensen laten zich leiden in het nemen van beslissingen en het overgaan tot actie door naar andere mensen te kijken. “Dit is de reden dat er lachbanden te horen zijn in comedyseries”, aldus Cialdini. De theorie van Cialdini is ook prima toe te passen op websites en webshops.

Social Presence
Meer recente publicaties (Fortin & Dholakia, 2005; Gefen & Straub, 2004; Kumar & Benbasat, 2006) spreken over “social presence” elementen. Dit zijn elementen in webshops en websites die de bezoeker een perceptie van sociale aanwezigheid geven. Deze elementen geven de bezoeker het gevoel dat er andere mensen, consumenten of personeel van het bedrijf, zijn (geweest) op de website. Social presence elementen zijn belangrijke factoren om de bezoeker te overtuigen om een aankoop te doen in een webshop. Social presence heeft invloed op de betrouwbaarheid van de webshop. De bezoeker krijgt immers het idee dat er meer consumenten gekocht hebben. Daarnaast kunnen social presence elementen de bezoeker over de streep trekken om een product te kopen. Als een bezoeker ziet dat een bepaald product vaak gekocht is door andere bezoekers, zal hij/zij sneller geneigd zijn het product ook te kopen.

Wat zijn nou typische social presence elementen in een webshop?

Aanbevelingen van anderen

Een manier om te laten zien dat meerdere bezoekers voor zijn gegaan in het aanschaffen van bepaalde producten in een webshop is om “aanbevelingen van andere bezoekers” te tonen. Dit kunnen de best verkochte producten zijn, maar ook een selectie van producten onder de noemer “kopers van dit product kochten ook…”.

 

Online reviews

Bezoekers van webshops hebben vaak de mogelijkheid om producten en diensten te beoordelen. Wanneer een product meerdere beoordelingen heeft gekregen geeft dit aan dat andere mensen dit product aangeschaft hebben. In offline sociale omgevingen hechten kopers waarde aan meningen van anderen. De online review heeft in principe hetzelfde effect, al neemt de bezoeker nu vaker iets aan van onbekende mensen.


Chat

Grote spelers in de Nederlandse markt voor webshops (en daarbuiten) gebruiken de chatmodules al langer, vooral voor de klantenservice. Anna, Sanne en Billie zijn voorbeelden van algemeen bekende personages, die “achter” de chatfunctie van klantenservices zitten. Vaak zijn dit geautomatiseerde systemen, die op basis van gestelde vragen in een database van antwoorden op zoek gaan naar de beste optie. De reden dat deze systemen wel een gezicht en een naam hebben gekregen is het feit dat bezoekers eerder een vraag zullen stellen aan een persoon. De systemen krijgen zo een bepaalde mate van “social presence” mee en dragen zo bij aan de betrouwbaarheid van de webshop.

Livechat modules bieden de mogelijkheid om “live” te praten met medewerkers van de webshop of website. Bezoekers merken op deze manier dat er daadwerkelijk medewerkers aanwezig zijn, net als in een stenen winkel. Deze medewerkers kunnen fungeren als klantenservice, winkelassistent, maar vooral ook als verkoper.


Social media

Social media zijn ook goed te implementeren in webshops. Zo kan een bezoeker op producten delen met anderen via Twitter, Facebook en Hyves. Deze share mogelijkheid maakt het shoppen socialer, omdat het de ideale mogelijkheid is om een product te laten zien aan een ander. Naast de share button op productniveau is het voor de bezoeker interessant om te zien dat veel andere bezoekers de webshop interessant vinden. Het laten zien van de hoeveelheid Facebook “likes” op de homepagina is hier een voorbeeld van.

Een grote stap richting “sociaal” shoppen

Deze voorbeelden van sociale elementen in webshops dragen bij aan het social proof maken van de online winkelomgeving. Deze sociale proof is een manier om de bezoeker te overtuigen om over te gaan tot een aankoop. Het toevoegen van social presence aan je webshop is daarnaast ook een manier om de shopbeleving in de stenen winkel te benaderen. Mensen in je sociale omgeving kunnen nu immers online dezelfde mening ventileren als dat ze “offline” al deden. Een belangrijk verschil tussen online- en offline “social shopping” is dat de consument de mening van vreemden nu meer waardeert. Webwinkels zouden meer gebruik kunnen maken van dit principe. Offline is het ongepast om mee te kijken wat iemand anders koopt in een winkel. Online kan je dit (mits aangeboden door de webwinkelier) ongegeneerd doen.

Laat een reactie achter