Bezoek FITC Amsterdam 2016: Design, technology and cool shit

Dinsdag 23 februari mocht ik namens CMCG het FITC-event in Amsterdam bijwonen

 

Dit is een terugkerend event in Amsterdam (Pakhuis De Zwijger) en in Toronto en Tokyo. FITC staat voor Future, Innovation, Technology, Creativity. Dit jaar was er een zeer interessante line-up aan sprekers. Helaas kon ik maandags niet aanwezig zijn, maar er was gelukkig nog genoeg over op de dinsdag. Er waren telkens 2 a 3 presentaties tegelijk, dus ik moest kiezen. Grrr… (Ben ik niet zo goed in.)

FITC Amsterdam

Bijgaand een zeer korte samenvatting van mijn dag:

 

De eerste spreker was Markus Ivarsson van North Kingdom (Stockholm), een digitaal bureau dat spraakmakend werk gedaan heeft voor o.a. Lego, Google, Paypal, H&M en Disney. Zijn presentatie-titel ‘Design things with love, or don’t design them at all’ reflecteert aardig waar het over ging. Passie voor het werk en oog voor details: “Put love in every pixel”. Het creëeren van ‘experiences’, momenten, en de verantwoordelijkheden die je daar als ontwerper in hebt. Verder vertelde hij over hoe ze als team proberen de lat elke keer hoger te leggen, door middel van een sociale werkomgeving, multi-disciplinaire aanpak en het stimuleren van persoonlijke ontwikkeling…  http://www.northkingdom.com/

De tweede presentatie was ‘Create with pride’ door David Ronhel van HKI/HelloHikimori (Parijs). Hij vertelde over hoe ze elke keer de visuele grenzen (van klanten) op zoeken. Voor deze ‘edgy’ signatuur komen opdrachtgevers uiteindelijk ook naar hun toe. (Maar toch worden in de praktijk vaak initiële concepten nog afzwakt.) Ook hij vertelde over hoe ze elke proberen zoveel mogelijk uit de klus te halen: “Never done, never satisfied”. Hij liet als voorbeeld enkele inspirerende cases zien van Twitter, Red Bull en vrij werk…  http://hellohikimori.com/

Hierna ben ik bij Jason White aka Signalnoise geweest met ‘Masters of the Universe’. White staat bekend om zijn 80’s stijl als grafisch ontwerper/illustrator. Dit is ontstaan vanuit zijn jeugdsentiment als 80’s kid. Een deel van zijn verhaal ging dan ook over ‘het kind in jezelf naar boven halen’. Als kind kon alles, in gedachten. Niks was te gek. Als we ouder worden laten we ons veel te veel beperken… En als je ergens blij van wordt om te doen, waarom probeer je er dan niet je werk van te maken? http://www.signalnoise.com/

In de pauze ben ik even naar de ‘playroom’ geweest. Hier waren enkele VR demo’s. (Maandags waren er 3D-print demo’s). Om eerlijk te zijn viel dit me toch tegen. Alleen de beleving van de standjes al, laat staan de VR zelf. Het staat naar mijn mening nog steeds in de kinderschoenen. Ik heb nog geen indrukwekkende toepassing gezien. Komt wel, dat weet ik zeker. Het nieuws dat Six Flags gaat samenwerken met Samsung om VR in achtbanen toe te passen laat een mogelijkheid zien waar VR echt een meerwaarde kan leveren. Het is nu vooral zoeken naar wat werkt en wat niet. Zo heb je bijvoorbeeld altijd nog te maken met de menselijke factor; onze hersenen zijn dit (nog) niet gewend en dus krijgen sommige mensen last van disoriëntatie, misselijkheid en/of duizeligheid. En dat is toch echt wel een minpuntje, waar je niet zomaar aan voorbij kan gaan. De standhouders waren: http://capitola.nl/ / http://quince.nl/ / http://www.vrheroes.nl/ / http://cardboardowl.nl/

FITC Amsterdam

Na de pauze ben ik naar de presentatie van Anton Repponen en Irene Pereyra aka Anton&Irene (New York) geweest: ‘From agency drones to design studio power house’. Zij vertellen over hun ervaringen die ze opdeden toen ze van een groot bureau overstapten naar onafhankelijkheid. Over de missers en de successen. En over hoe ze gedwongen werden om uit hun comfort-zone te stappen en hoe dit ze verder bracht in hun werk. Verder vertelden ze veel over hoe ze te werk gaan met ontwerpen, samenwerking, klanten en eigen projecten.  http://antonandirene.com/

‘Why would you can’t’ met Kim Alpert (creative director, Chicago) was een interessant verhaal over haar ervaring in de business, met een focus op houding en gedrag. Over willen, kunnen, durven, etc. Maar ook het belang van ander werk, vrij werk, was een belangrijk onderwerp. Tikkeltje eigenzinnig karakter die dame, maar zeker een goed verhaal. http://kimalpert.com/ / http://aestheticengineer.com

Daarna schoof ik aan bij ‘The Prolific Mind’ door Ash Thorp (ontwerper, illustrator, animator, regisseur, VS). Hij is mede-oprichter van Learnsquared en The Collective Podcast. Ash vertelt over hoe hij ‘werkt’ en zich ontwikkelt. En dan vooral alles om het ontwerpen heen. Planning, lijstjes, lange en korte termijn doelen, etc. Hij plant alles, elke dag, de hele dag, vooral om zijn gestelde doelen te kunnen bereiken. Erg interessant verhaal. http://www.ashthorp.com/ / https://www.learnsquared.com/ / http://www.thecollectivepodcast.com/

Afsluiter was mijn ‘held’ Aaron James Draplin/DDC (ontwerper, Portland) met zijn ‘Tall tales from large man’ presentatie (of show, kun je het ook noemen). Over grafisch ontwerp, logo’s, vroeger en nu, klanten, junkin’, politiek en alles wat op zijn pad komt. Draplin weet er een mooi verhaal van te maken. Hij mag dan als afsluiter ook 20 minuten langer doorgaan, want het publiek eet uit z’n hand… http://draplin.com/ / http://fieldnotesbrand.com/

Alles wat ik heb moeten missen, maar wat waarschijnlijk ook erg interessant was geweest vind je hier:

 

Maandag: http://fitc.ca/event/am16/schedule/?show=19540

Dinsdag: http://fitc.ca/event/am16/schedule/?show=19542

Onderwerpen zijn onder andere: design, digital, tech, web, CSS, 3D, VR, storytelling, productivity, coding, business, UX, UI, motion

Er zijn ondertussen ook wat presentaties vrijgegeven. Je vindt ze hier: http://fitc.ca/event/am16/slides/

Meer informatie over FITC vind je hier: http://fitc.ca/

Laat een reactie achter

Neem contact met ons op

We zijn op dit moment niet online. Mail een bericht en we nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.

Geef een zoekterm en druk op enter