Chat with us, powered by LiveChat

“In today’s world the value of people talking about your product is sometimes higher than the money you would get for it.”, aldus de bedenkers van het nieuwste betaalmodel Pay with a tweet.

Het idee is simpel: je koopt een product en in ruil daarvoor plaats je een tweet over het product. Het idee komt van het Amerikaanse bedrijf Innovative Thunder en is volgens eigen zeggen het allereerste sociale betalingsmodel.

Waar wordt het gebruikt?

 

Ik kwam het principe voor het eerst tegen bij het boek Oh my god what happened and what should I do?, geschreven door Innovative Thunder zelf. Er zijn nog niet veel voorbeelden te vinden van producten of diensten die op deze manier betaald kunnen worden. Eén van de bedrijven die het principe al wel toepassen is uitgeverij Eburon, waar je een e-book versie van één van haar boeken gratis kunt downloaden.

 

Hoewel boeken het meest in aanmerking lijken te komen voor deze betaalwijze zijn er ook andere mogelijke toepassingen. Zo kan bijvoorbeeld een artiest zijn of haar nieuwe plaat onder de aandacht brengen in ruil voor een tweet. Een ander voorbeeld dat genoemd wordt is het viraal verspreiden van commercials met behulp van deze dienst.

Nadelen

Ik ben zelf erg enthousiast over Pay with a tweet, maar de eerste tegengeluiden worden inmiddels ook al waargenomen. Zo is men bang voor het verstopt raken van de Twitter timeline. En is het wel goed dat je over iets tweet wat je nog niet gezien of gelezen hebt? Is het niet beter dat je er zelf voor kiest om over iets te tweeten?

De toekomst zal uitwijzen of Pay with a tweet succesvol zal worden. Ik ben ervan overtuigd dat het gaat lukken!

Laat een reactie achter