Chat with us, powered by LiveChat

Animated GIF in e-mailmarketing, waarom doe ik dat?

Animated GIF?

Een GIF is een bestandsindeling voor het opslaan van rasterafbeeldingen in digitale vorm. GIF is de afkorting van Graphics Interchange Format, een grafische bestandsindeling met pixels. GIF ondersteunt kleuren, verschillende resoluties, animatie en een transparante achtergrond.

Een animated GIF is een animatie die gemaakt wordt van verschillende, unieke, afbeeldingen. Door deze afbeeldingen achter elkaar te tonen ontstaat er beweging. Het is vergelijkbaar met een tekenfilm waarbij de tekeningen ook snel achter elkaar worden getoond. Hoe meer afbeeldingen per seconde, des te vloeiender de animatie maar ook hoe groter het bestand. Je bent vrij in het aantal afbeeldingen per seconde en ook de lengte van de totale animatie kent geen grenzen. Wanneer de animatie ten einde loopt herhaalt de volledige animatie zich. Dit wordt ook wel ‘loopen’ genoemd.

Waarom pas ik dat toe in e-mailmarketing?

Je kunt je e-mailcampagnes aantrekkelijker maken door het gebruik van een goed design en afbeeldingen. Hiermee heb je de kans om je te onderscheiden van de rest van de inbox. Met een animated GIF kun je bepaalde artikelen eruit laten springen door daar de aandacht op te vestigen. Daarnaast wordt de commitment verhoogt door het toevoegen van interactiviteit. Is dit nieuw in e-mailmaketing? Nee, maar het belang ervan wordt wel steeds groter, 1 beeld zegt immers meer dan 1000 woorden… pand_loop_vloeiend

Video als GIF animatie

Je kunt ook een bestaande video gemakkelijk omzetten naar een gif-animatie. Dit levert een bewegend beeld op, maar bevat geen geluid. Deze methode is gemakkelijk te gebruiken en wordt breed ondersteund.

Voordelen:

  • Brede ondersteuning in e-mail clients
  • Gemakkelijk te maken
  • Toch bewegend beeld in je e-mailmarketing toepassen

Nadelen:

  • Betrekkelijk lage beeldkwaliteit
  • Groot bestand
  • Geen geluid

Conclusie

Het gebruiken van bewegende beelden in je e-mail is een goede manier om op te vallen en je boodschap aan de man te brengen. Met een animated GIF kun je dit al bereiken! Voor een optimaal effect kun je de technieken combineren: Een animated GIF die linkt naar de volledige video op een landingspagina.


Online marketing consultant

 

 

 

 

 

Laat een reactie achter

CMCG online update