Chat with us, powered by LiveChat

Alles wat je moet weten over het mobiele algoritme van Google

Morgen, 21 april 2015, is het zover; het mobiele algoritme van Google wordt wereldwijd uitgerold. In dit artikel vind je alles wat je moet weten over het mobiele algoritme van Google!

– Wat houdt deze update in?
Vanaf 21 april hanteert Google een apart algoritme voor mobiele zoekresultaten. De reden hiervoor is dat Google van mening is dat gebruikers die een zoekopdracht uitvoeren op een mobiel apparaat zo goed mogelijk moeten worden geholpen. Dit houdt dus in dat er een voor mobiel geoptimaliseerde pagina beschikbaar dient te zijn.

– Geldt deze update ook voor zoekopdrachten op een desktop of op een tablet?
Nee. Deze update heeft geen enkel effect op de zoekresultaten via een desktop of een tablet.

– Hoe zit het met de lokale resultaten?
De lokale resultaten (Google mijn Bedrijf) zullen niet gewijzigd worden door dit algoritme. Enkel de organische resultaten, via een mobiele zoekopdracht, zullen binnen dit algoritme vallen. Het is echter niet uitgesloten dat Google mijn Bedrijf, via haar eigen algoritme, eveneens de voorkeur gaat geven aan mobiel geoptimaliseerde websites, met het oog op gebruiksvriendelijkheid.

– Geldt deze update alleen voor Nederland?
Nee. Deze update wordt wereldwijd uitgerold en zal dus van invloed zijn op alle landen en locaties.

– Zoekopdrachten op een merknaam
De websites van merken zullen nog steeds weergegeven worden bij een zoekopdracht op hun merknaam, ongeacht of ze wel of niet voor mobiele apparaten geoptimaliseerd zijn. Wel is het zo dat deze websites een “lagere beoordeling” krijgen op het moment dat ze niet geschikt zijn voor mobiele apparaten. Dit zal, naar alle waarschijnlijkheid, echter geen invloed hebben op de posities in de mobiele resultaten. Dit aangezien de website van het merk vaak ook het beste resultaat is bij een zoekopdracht op de naam van het merk.

– Hoe wordt dit algoritme uitgerold?
De uitrol van dit algoritme gebeurt pagina voor pagina, en dus niet in één keer voor de gehele website. Op het moment dat Google een pagina van een website bezoekt, en deze pagina is mobiel vriendelijk, dan zal deze direct het “Mobiel vriendelijk” label ontvangen. Het kan dus zijn dat een gedeelte van een website wel mobiel vriendelijk is en het andere gedeelte niet omdat Google deze pagina’s nog niet bezocht heeft.

We’re expecting to roll out on April 21st. We don’t have like a set time period because its going to take a few days to roll out, like maybe a week or so.

Let op: Op het moment dat je wijzigingen binnen een pagina uitvoert, die er voor zorgen dat de pagina niet meer mobiel vriendelijk is, verlies je ook direct weer het label.
Let op: Wanneer je homepagina mobiel vriendelijk is, betekent dit niet dat je gehele website ook mobiel vriendelijk is!

– Hoe zit het met de snelheid van mijn website?
De snelheid wordt (nog) niet meegenomen in de beoordeling of een pagina mobiel vriendelijk is of niet. Verwacht wordt dat, op den duur, de snelheid van de website ook meegenomen wordt als rankingsfactor.

PageSpeed Insights

– Verwijder JavaScript en CSS  bestanden in de inhoud die het weergeven boven de vouw blokkeren
Een veelvoorkomende melding in de PageSpeed Insights tool van Google is JavaScript en CSS in de inhoud boven de vouw die het weergeven blokkeren, verwijderen. Om het mobiel vriendelijk label te ontvangen dient deze melding opgelost te worden. Op het moment dat Google een Javascript- of CSS bestand niet kan crawlen, begrijpt Google niet wat dit bestand doet (of niet doet), en zal de pagina niet slagen voor de mobiel vriendelijkheidstest.

– Moet ik nu ook een mobiele sitemap indienen?
Op het moment dat je geen losse mobiele website gebruikt is dit niet nodig.

– Wordt mijn website uit de mobiele zoekresultaten verwijderd wanneer deze niet geschikt is voor smartphones?
Hier is Google heel duidelijk in: Nee.
Google zal enkel een boost geven aan pagina’s (websites) die wel mobiel vriendelijk zijn. Op den duur houdt dit dus in dat niet geoptimaliseerde pagina’s van de eerste zoekresultaat pagina zullen verdwijnen.

Kortom: wanneer je met je website wilt (blijven) scoren in de mobiele zoekresultaten van Google, zorg er dan voor dat alle pagina’s van je website hier ook voor geoptimaliseerd zijn!

Wanneer je vragen hebt over dit onderwerp, neem dan gerust contact op dan helpen wij je graag verder!


Online marketing & activatie consultant

Laat een reactie achter

Emerce Conversion OptimizelyCMCG-Multichannel-Conference