Chat with us, powered by LiveChat

Affiliate Marketing – Wat is dat nu weer?

Affiliate Marketing is een vorm van online marketing, waarbij een bedrijf samenwerkt met partners. Deze partners, ook wel affiliates genoemd, proberen via online kanalen jouw product of dienst te verkopen. Dit gebeurt (bijvoorbeeld door het gebruik van) vergelijkingssites of nieuwsbrieven.

Affiliate marketing kent verschillende verdienmodellen. De meest voorkomende is het betalen per conversie. De affiliate ontvangt een provisie over elke conversie die wordt gerealiseerd via zijn of haar platform of website. Dit kan een afgesproken bedrag zijn of een percentage van het totale verkoopbedrag.

Werken met affiliate netwerken

Je kunt ervoor kiezen om zelfstandig afspraken te maken met verschillende affiliates, maar je kunt je ook aansluiten bij affiliate-netwerk. Partijen als Daisycon stellen jouw promotiemateriaal dan beschikbaar aan een grote hoeveelheid affiliates.  Zo kun je een selectie maken van geïnteresseerde affiliates, die aansluiten bij het product of de dienst die jij aanbiedt. Op het moment dat een affiliate aangeeft dat hij of zij jouw uitingen wil gaan gebruiken, kan je dit zelf nog goedkeuren. Op deze manier behoud je zelf de controle over de platformen en websites waarop jouw uitingen getoond worden.

In het achterliggende affiliation systeem kun je precies bijhouden hoe jouw campagne presteert en (kun je) de provisies toekennen. Hierover heb jij zelf de controle. Als iemand het aanvraagformulier heeft ingevuld, maar nooit heeft betaald (en daarom het product niet zal ontvangen), dan hoef je hier ook niet voor te betalen.

Wat is Affiliate Marketing - CMCG

Samenwerking met een gezamenlijk doel

Wat maakt Affiliate Marketing aantrekkelijk? Stel, je gaat het vergelijken met een dienst als Google AdWords. Het verdienmodel van AdWords is simpel: Google krijgt betaald voor elke klik op jouw advertenties. Wat er daarna gebeurt is voor Google bijzaak; zolang er maar geklikt wordt.

Bij Affiliate Marketing is dat anders. Je betaalt uiteindelijk alleen voor de conversies en adverterende sites verdienen aan jou als er conversies worden behaald. Goede affiliates doen daarom ook hun best om gevonden te worden, aantrekkelijke informatie te bieden en bezoekers te overtuigen tot conversie. Kortom: jouw organisatie en de affiliate hebben een gezamenlijk doel!

[one_sixth] Bert-Hofstede-CMCG [/one_sixth] [five_sixths_last]Bert Hofstede
Adviseur Online Marketing / SEO / SEA
b.hofstede@cmcgroep.nl / 020 – 788 41 80
Bekijk mijn LinkedIn profiel[/five_sixths_last]

Laat een reactie achter