Chat with us, powered by LiveChat

Adverteren op social media: het complete overzicht

Eerder schreven we op deze blog al over de vaak nog onbekende mogelijkheden die Facebook biedt om te adverteren op en via het sociale netwerk. Het is bekend dat Facebook hier een groot deel van haar omzet uit haalt en dat adverteren ook bepaalde garanties biedt. De uitgebreide mogelijkheden zorgen voor campagnes voor elke organisaties of instelling. Maar Facebook is niet de enige die advertentiemogelijkheden aanbiedt. Ook andere sociale netwerken weten de gebruiker te targeten. Vaak wordt dit gecommuniceerd als relevante extra informatie, maar we weten dat ook de sociale netwerken geld moeten verdienen om te blijven bestaan. Advertentiemogelijkheden aanbieden is dan een snel gekozen oplossing.

Laten we eens kijken welke mogelijkheden er zoal zijn en wat er de komende tijd nog op stapel staat.

Zelf aan de slag met advertenties op Twitter
Voorheen was adverteren op dit microblog-netwerk voor kleinere organisaties onmogelijk, gezien de hoge startbedragen die gevraagd werden. Sinds vorig jaar is het echter mogelijk om zelf advertenties te maken, bestaande tweets te promoten en je account uit te lichten. Twitter is tevens bezig om de advertenties buiten twitter.com te tonen, bijvoorbeeld op websites die daar een widget voor aanbieden. Daarmee gaat Twitter de concurrentiestrijd aan met Facebook en Google.

Snelgroeiend medium met vele ontwikkelingen
Het snel groeiende Instagram heeft wereldwijd een grote gebruikersbase die foto’s met elkaar delen, met name via de smartphone-apps. Instagram biedt in de Verenigde Staten al volop advertentiemogelijkheden. De verwachting is dat het niet lang duurt voordat dit ook beschikbaar wordt in Europa en de rest van de wereld. Instagram adverterenHet is nog even afwachten, maar er staat een grote groep jonge gebruikers klaar om getarget te worden. Nou ja, of ze dat zelf willen is natuurlijk de vraag. En daarom is ook hier relevantie het toverwoord.

De nieuwe telgen: Snapchat, Tumblr en Pinterest
Sociale netwerken zoals Pinterest (een digitaal prikbord), Tumblr (korte blogs en communies) en Snapchat (uit zichzelf verdwijnende afbeeldingen uitwisselen tussen vrienden) bezitten niet de grote gebruikersgroepen zoals LinkedIn en Facebook. De advertentiemogelijkheden zijn ook nog volop in ontwikkeling. Maar voor zeer specifieke doelgroepen, zoals vrouwen op Pinterest en jongeren op Snapchat, is adverteren een must. Je moet dan vanzelfsprekend wel een boodschap, product of dienst hebben die zeer relevant is voor deze doelgroep(en).

Het complete overzicht
Sinds kort is er op de website SocialMediaAdverteren.nl een uitgebreide documentatie te vinden van adverteren op social media kanalen en wat de huidige stand van zaken is. Ook voor adverteren op Spotify, Google+ en LinkedIn is hier meer informatie te vinden.

logo1

Laat een reactie achter

Crossmedia Communicatiegroep