A/B testing met een One Step Checkout

Wanneer je iets koopt ontkom je er niet aan om gegevens achter te laten. Hierbij moet je denken aan adresgegevens, betaalgegevens, enzovoorts. Dit kan op vele manieren worden gevraagd. Zo is er de mogelijkheid om dit middels stappen te doen waarbij de gebruiker na elke ingevulde stap op ‘volgende’ of ‘stap [..]’ dient te klikken. Een andere mogelijkheid is de ‘One Step Checkout’ waarbij je alle gegevens op één pagina invult.

normale-checkout-1

normale-checkout-2

 

Het bestelproces verloopt middels stappen waarbij je steeds via ‘verder’ in een volgend invulscherm komt.

Het experiment

Voor een klant van CMCG hebben wij de One Step Checkout getest om te analyseren of de gebruikers vaker zouden converteren als alle te doorlopen stappen direct in één overzicht zouden staan. De One Step Checkout zou er voor moeten zorgen dat de gebruikers van de website in één oogopslag konden zien welke gegevens zij achter dienen te laten om een bestelling te voltooien. Waar in het oude proces er telkens één stap werd genomen waarbij respectievelijk eerst de NAW gegevens werden gevraagd, in stap 2 de betalingsgegevens en vervolgens in stap 3 de bestelling dienden te voltooien. Qua design werd er rekening gehouden de zogenaamde ‘vouw’. Het is wenselijk dat een gebruiker alles kan invullen zonder dat hij/zij moet scrollen.

 

one-step-checkout

A/B test

Het experiment is uitgevoerd middels een A/B test. Hierbij krijgt een deel van de bezoekers het origineel te zien en een ander deel van de bezoekers krijgt de One Step Checkout te zien. Deze cijfers worden bijgehouden in Analytics en hierdoor is in de resultaten te zien dat de gebruikers van deze website een voorkeur hebben voor het origineel.

onestepcheckout-analytics

Het conversiepercentage van het origineel is duidelijk hoger dan de One Step Checkout.

Conclusie

Waar een verwachting was bij de klant dat de bezoekers van deze website het prettig zouden vinden om alle invulvelden op één pagina te hebben bleek uit de test dat men de voorkeur heeft om een proces te doorlopen waarbij de gebruiker niet wordt overrompeld door een tal van invulvelden maar liever aan de hand wordt genomen door verschillende stappen.

 

Een One Step Checkout kan uiteraard wel werken voor je website zoals CoolBlue en vele andere webwinkels hebben bewezen. Benieuwd of het ook bij u werkt? Neem gerust contact op om de mogelijkheden te bespreken!

Laat een reactie achter

Neem contact met ons op

We zijn op dit moment niet online. Mail een bericht en we nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.

Geef een zoekterm en druk op enter

CMCG online update