Chat with us, powered by LiveChat

A/B splittesting: Optimaliseer uw e-mails continu!

In de vernieuwde versie van MailPlus is het mogelijk om automatisch een A/B splittest uit te voeren. In veel andere e-mailmarketingsoftware, zoals onder andere MailChimp of Campaign Monitor, was dit al langer mogelijk. Mailplus breidt deze mogelijkheid uit met het gemakkelijk testen van verschillende contentblokken. De vernieuwde mogelijkheid is een waardevolle toevoeging om nog uw e-mailmarketing nog verder te optimaliseren.

A/B testing in de praktijk

Bij een A/B splittest worden er twee verschillende onderdelen van een e-mail tegen elkaar afgezet. De ontvanger merkt hier niks van, het systeem bepaalt namelijk geautomatiseerd of hij versie A of versie B ontvangt. Achter de schermen monitort het systeem welke versie aan kop gaat. Na een zelf in te stellen testperiode (bijvoorbeeld 90 minuten of 150 gelezen e-mails) wordt de best presterende versie verstuurd naar de overige contacten uit de database. De zogenaamde restgroep.

Wat test je in een e-mail?

Ons advies is om per e-mail slechts één of een klein aantal onderdelen te A/B testen, dan is het achteraf namelijk gemakkelijker om de resultaten adequaat te analyseren. Door op één onderdeel te testen isoleer je namelijk de variabele waarde. Het is dan écht mogelijk een conclusie te trekken op basis van de uitkomst. Het gevaar van meerdere onderdelen tegelijk testen is dat al deze verschillen invloed kunnen uitoefenen op de uitkomst waardoor het erg lastig wordt te concluderen welk verschil heeft geresulteerd in een optimalisatie van de resultaten. Enkele onderdelen die je gemakkelijk zelf kunt gaan testen zijn: Onderwerpsregel, afzendernaam, headerbeeld, tekst, buttons maar ook bijvoorbeeld hele contentblokken (denk hierbij aan een verschillende tone-of-voice, lay-out, wel/geen beeldgebruik).

Doelgroep en analyse van je mailing

De representativiteit van de test heb je grotendeels zelf in de hand. Een te kleine doelgroep kan een onjuiste indruk geven in de behoeften van de ontvangers. Daarnaast is het belangrijk dat er vooraf goed wordt nagedacht over het verschil tussen versie A en versie B en welke conclusies hieruit te trekken zijn. Een té snelle start kan er namelijk toe leiden dat er geen significant verschil is en de best presterende versie zonder aantoonbare reden toch wordt verzonden naar de restgroep (geen statistische significantie). In het algemeen geldt: Hoe kleiner de verwachte verbetering, hoe groter de steekproefomvang moet zijn. Omgekeerd, als je twee zeer diverse onderdelen tegen elkaar afzet zal je een kleinere steekproefomvang nodig hebben.

Na het inplannen van de testperiode en de mailing kun je met een gezonde dosis spanning wachten op de resultaten. Door bij elke mailing nauwkeurig stil te staan bij de rapportage, de verschillen tussen de diverse onderdelen en de uitkomsten van de splittest kun je jouw communicatie nog verder optimaliseren.

Het testen en blijven testen helpt je je doelgroep nog beter te leren kennen. Hierdoor kun je campagnes en mailings nog effectiever insteken en je doelgroep nog gerichter benaderen. Hierdoor kan je e-mail meer gaan opleveren. Weten wat CMCG kan doen om uw e-mailmarketing beter in te richten? Hulp nodig bij het opstarten van een test? Neem gerust contact op met één van onze experts.

Laat een reactie achter

social-media-ROIheaderbeeld-billboards