Chat with us, powered by LiveChat

9 populaire productgroepen in coronatijd

9 populaire productgroepen in coronatijd

Dossier: Van vandaag naar morgen

Vreemde en onzekere tijden zijn het voor ondernemers. Fysieke winkelbezoeken lopen terug en e-commerce groeit in verschillende branches. Echter blijkt dat ondanks de coronacrisis er mogelijkheden zijn om je bedrijf rendabel te houden óf zelfs te laten groeien. Diverse onderzoeken die in de afgelopen periode verschenen laten trends zien in aankoopgedrag en geven inzicht in hoe de markt deze ontwikkelingen om kan zetten in mogelijkheden. Deze blog biedt jou inspiratie voor de nabije toekomst en helpt je verder in het maken van lastige keuzes.  

Aankopen verschuiven naar online

Een direct gevolg van de coronacrisis is dat het aankoopgedrag van de consument duidelijk is veranderd. Enerzijds heeft dit te maken met het feit dat de meesten van ons voor langere tijd (verplicht) thuis zijn komen te zitten. Maar ook vanwege het feit dat vakanties op korte termijn onzeker zijn geworden en budgetten eerder of anders worden uitgegeven. In de eerste weken dat we met zijn allen thuis kwamen te zitten, was een duidelijke piek te zien in de online verkoop van medicijnen, levensmiddelen en schoonmaakmiddelen. Webshops waren op dat moment de meest logische keuze. Daarnaast werden er online veel artikelen verkocht die mensen sowieso al van plan waren te kopen

Corona zorgde voor uitstel duurzame aankopen

Uit diverse bronnen blijkt dat in de eerste weken de coronacrisis zorgde voor uitstel van duurzame aankopen zoals tv’s, wasmachines en laptops. Dat had te maken met een groot stuk onzekerheid. Mensen vroegen zich af hoe lang deze situatie zou gaan duren. In de afgelopen weken is daarin wat meer duidelijkheid gekomen en lijkt deze trend zich om te keren naar een voorzichtig herstel. Desalniettemin blijft het voor fabrikanten en retailers zaak om aanwezig te blijven in het hoofd van de consument, om het verlies zoveel mogelijk te beperken. Ook al is je bedrijf momenteel gesloten, juist nu is het verstandig om te blijven communiceren en voldoende zichtbaar te blijven voor de consument.

Vakantieplannen op de lange baan

De coronacrisis heeft natuurlijk direct effect op ons reisgedrag. Vliegtuigen staan aan de grond en sommige landen hebben zelfs grenzen gesloten. Op korte termijn zijn daarom veel vakanties verplaatst of geannuleerd. Echter is ook op de langere termijn veel onzekerheid. Mensen twijfelen of ze dit jaar wel op vakantie gaan, of houden er rekening mee dat de zomervakantie in eigen land zal worden doorgebracht. Een eventueel gevolg hiervan is dat het spaarpotje voor de vakantie op korte termijn aan andere doeleinden wordt uitgegeven. 

Welke productcategorieën doen het goed in deze coronatijd?

Het is duidelijk dat de coronacrisis een aantal branches hard raakt. Met name de reis -en toerisme branche heeft het zwaar te verduren. En ook de horeca -en recreatiebranche is nagenoeg tot stilstand gekomen. Echter zijn er ook een aantal branches die enorm profiteren. En juist naar die laatste categorie waren wij heel benieuwd. Dit zijn namelijk productgroepen waar bedrijven zich de komende tijd op kunnen richten. Bijvoorbeeld door hiermee extra te adverteren, op een creatieve manier de consument te bereiken of de samenwerking te zoeken met een collega-ondernemer. Wij zijn voor jou de online verkooptrends van de afgelopen periode ingedoken en hebben negen populaire productcategorieën in deze coronatijd voor je op een rij gezet!

  1. Online boodschappen

Een flinke doorbraak was direct te zien in het doen van online boodschappen. Deze trend was al ingezet, maar de crisis versnelt dit enorm. Heel veel mensen hebben in de afgelopen weken voor het eerst hun boodschappen via internet gedaan en het gemak ervaren. De verwachting is dat een groot deel hiervan dit in de toekomst ook zal blijven doen.

  1. Kantoorartikelen voor thuis

Nu we veelal thuiswerken met zijn allen, willen we er natuurlijk wel een beetje comfortabel bij zitten. Mensen halen daarom massaal artikelen in huis die het thuiswerken een stukje aangenamer maken. Webwinkels zien onder andere een flinke stijging in de verkoop van beeldschermen, printers en bureaustoelen.

  1. Speelgoed en gezelschapsspellen

Het overheidsadvies ‘blijf binnen’ zorgt ervoor dat we minder tijd besteden aan sociale afspraken buiten de deur. Dat betekent ineens (meer) tijd voor gezellige oer-Hollandse gezelschapsspellen. Bij menig webwinkel waren er in de afgelopen weken tijdelijk geen puzzels meer te verkrijgen. Volwassen mannen gingen massaal aan de slag met het bouwen van uitdagende Lego pakketten. Begint bij jou de verveling al toe te slaan? Ontdek de voorjaarseditie van Dr. Denker.  

  1. Keuken- en bakproducten

Met al dat thuiswerken hebben sommigen van ons meer tijd om in de keuken te staan. E-commerce overzichten van de afgelopen weken, tonen aan dat er een flinke stijging te zien was in de de verkoop van keukenproducten. Er werden bijvoorbeeld veel meer broodbakmachines verkocht dan normaal. Vergeet je niet je lokale bakker te steunen door zo nu en dan een broodje of gebakje af te halen?

  1. Consumentenelektronica

Online verkoopcijfers laten zien dat ook televisies in deze tijd gretig aftrek vinden. Er wordt natuurlijk veel gebingewatched en de nieuwste Netflix series zijn uiteraard nog net wat spannender op die nieuwste 42 inch televisie met soundbar. Diverse retailers spelen hier al op in en bieden hun klanten ‘private shopping’ aan, zodat ze individueel verkoopadvies kunnen geven en de klant zijn of haar televisie naar keuze kan uitkiezen.

  1. Lichaamsverzorgingsproducten

Baardtrimmers, tondeuses en andere lichaamsverzorgingsproducten. Webwinkels kunnen ze niet aanslepen. Dit heeft alles te maken met het feit dat de kappers en schoonheidssalons gesloten zijn. Ook koortsthermometers vliegen nog steeds als warme broodjes over de digitale toonbank. Ben je zelf kapper? Denk eens aan de mogelijkheid om via videobellen de thuiskapper, vaak de partner, van klanten die het knippen tijdelijk overnemen, bij te staan. Of stimuleer de verkoop van haarproducten via Facebook of mogelijkheid tot bezorging via de post.

  1. Sportartikelen

De fitnesscentra zijn gesloten, sportcompetities liggen stil en danslessen gaan voorlopig niet door. Om toch ‘in shape’ te blijven bestellen consumenten massaal sportartikelen die thuis gebruikt kunnen worden. Dumbbells, yoga-matjes en hardloopschoenen. Samen met NDC hebben wij hier trouwens ook op ingespeeld via een heuse 30 minute workout campagne, die men thuis kan uitvoeren! 

  1. Tuinartikelen

Met het mooie weer van de afgelopen weken kozen veel mensen ervoor om in de tuin aan de slag te gaan. Onlangs was al in het nieuws dat er enorme drukte was bij de fysieke tuinwinkels, die toen nog grotendeels open waren. Deze trend is nu ook online zichtbaar. Trampolines, overkappingen, tuinhout en tuintegels, ze worden ook online goed verkocht. Het feit dat vele mensen het tuincentrum bezoeken vraagt om regulering. Samen met Groen Goed Menken hebben we hierop ingespeeld met Whatssapp shoppen.

  1. Doe-het-zelf artikelen

Of mensen hun vakantiebudget inzetten voor een opfrissing van hun interieur of door het vele thuiszitten geconfronteerd worden met hun ietwat verouderde interieur is niet helemaal duidelijk. Maar het is wel duidelijk dat mensen massaal aan het klussen zijn geslagen thuis. Online verkoopcijfers tonen aan dat de verkoop van onder andere behang, muurverf en laminaat ook online goed gaan. Ga jij zelf aan de slag? Neem voor inspiratie eens een kijkje bij de DYI projecten van onze collega’s van Wonen&Co.

Conclusie: zorg juist in deze tijd voor een goede online zichtbaarheid

Nu de fysieke winkel bezoeken achterblijven is het zaak om te kijken of je via de online kanalen omzet kunt (blijven) behalen. Dat hoeft niet direct te betekenen dat je direct fors moet investeren in een high-tech webshop. Wij hebben inmiddels meerdere originele voorbeelden voorbij zien komen, ook bij onze eigen klanten, hoe er in deze tijd met behulp van de digitale kanalen toch gezorgd kan worden voor een goede online zichtbaarheid. Denk hierbij aan zichtbaarheid via de social media kanalen, het versturen van persoonlijke nieuwsbrieven of inzetten op advertenties in Google, zodat je doelgericht en lokaal je klanten kunt blijven bereiken. Want belangrijk is, dat mensen ook in deze tijd je merk blijven zien, zodat ze straks in betere tijden weer terugkeren in je winkel. Heb je hier hulp of advies bij nodig? Wij staan voor je klaar.

Bronvermelding:

Emerce
Adalliance.nl
Stackline
Thuiswinkel.org


Gratis digitaal adviesgesprek

Direct hulp nodig? Plan een gratis digitaal adviesgesprek van 30 minuten met een van onze experts.


Het is een onzekere tijd en dit zal de komende periode ook zo blijven. We moeten het samen doen. CMCG is er voor jou! Wij staan voor voor je klaar met actuele kennis en kunde. We organiseren kennissessies over topics waar je als bedrijf ten tijde van het coronavirus wellicht momenteel niet bij stilstaat maar waar je toch veel aan kunt hebben. Wil je hier meer over weten kijk dan hier of neem contact op met je projectmanager. Direct hulp nodig? Plan een gratis digitaal adviesgesprek van 30 minuten met één van onze digital experts via bovenstaand formulier. 

 

Vragen? Of kunnen we iets voor je betekenen?

Wij helpen je graag verder.
/ Bel Nienke Weening via 06 – 52589802 of mail naar n.weening@cmcgroep.nl.

Laat een reactie achter

Hoe speel je zakelijk in op het toenemende gebruik van social media in tijden van crisis?YouTube adverteren