Chat with us, powered by LiveChat

6 tips voor bedrijven over (online) communiceren in crisistijd

6 tips voor bedrijven over (online) communiceren in crisistijd

Dossier: Van vandaag naar morgen

De huidige situatie rondom het coronavirus vraagt veel van bedrijven. Het is crisis en dit raakt iedereen. Door juist nu voor elkaar klaar te staan en elkaar te helpen komen we samen sterker uit deze periode. Communicatie is daarbij een belangrijke schakel. Communicatie kan zorgen wegnemen maar ze ook vergroten. Daarom 6 tips voor bedrijven over (online) communiceren in crisistijd. CMCG is er voor jou!

1. Stel een communicatieteam samen

Stel een klein team medewerkers, indien nodig aangevuld met externe specialisten, samen die nauw samenwerken en de leiding nemen in de communicatie. In dit team zitten idealiter een communicatiemedewerker, HR medewerker, iemand die de regio/klanten goed kent en de directeur/eigenaar. Dit team overlegt continue over de te nemen maatregelen, zorgt voor duidelijke communicatie naar alle belanghebbenden en is tevens het aanspreekpunt voor vragen.

2. Wees betrouwbaar en weet wat er speelt

Zorg dat je weet wat er binnen de organisatie, bij klanten en bij je medewerkers speelt. Wat doet het met mijn medewerkers en klanten? Zijn er bij (familie van) medewerkers besmettingen geconstateerd? Waar kunnen we ondersteunen? Breng de feiten boven tafel en handel hiernaar, stel je empathisch op, ‘people first’ creëert vertrouwen. Neem de regie, communiceer proactief en blijf hierdoor relevant voor je doelgroepen.

3. Zoek de juiste tone-of-voice

Als bedrijf hanteer je een zekere ‘tone-of-voice’, de ‘manier van schrijven’ die je gebruikt en past bij de identiteit en intentie van je bedrijf. In tijden van crisis is het belangrijker dan ooit om vast te houden aan de eigen identiteit en intentie, dit is waar je klant en relatie op vertrouwen. Stel jezelf de vraag: hoe zal jouw doelgroep zich voelen als ze je bericht lezen of zien? Het gaat in deze tijd om het vinden van de juiste balans tussen je bestaande tone-of-voice, relevantie en emotie. En dat hoeft niet altijd met veel woorden.

4. Gebruik al je kanalen

Communiceer alle genomen maatregelen, ontwikkelingen en updates op al je kanalen zoals op je website, via je nieuwsbrief op social media kanalen en op fysieke locaties. Zo is je boodschap eenduidig en kan elke doelgroep waar die zich ook bevindt antwoorden vinden op zijn of haar vragen. Zijn er veranderingen? Communiceer deze dan ook weer op alle kanalen. Zo blijft de informatie altijd up-to-date.

5. Veel gestelde vragen / FAQ

Klanten en medewerkers zullen in deze tijd allerlei verschillende vragen hebben. Wat zijn de genomen maatregelen? Worden mijn bestelde producten nog geleverd? Gaan jullie tijdelijk sluiten? Veel klanten hebben ook vergelijkbare vragen. Zorg ervoor dat je organisatie, groot of klein, duidelijk en eenduidig communiceert. Noteer de gestelde vragen en antwoorden en maak een FAQ pagina op je website of maak een tabblad notities op je Facebookpagina waar je de vragen en antwoorden borgt. Wees daarnaast extra alert op de webcare van je sociale kanalen.

6. Zorg dat je een aantal scenario’s op de plank hebt liggen

De ontwikkelingen volgen zich in crisistijd snel op. In sommige gevallen zo snel dat er soms geen tijd is om over de juiste communicatie na te denken. Wees daarom voorbereid op verschillende mogelijke scenario’s. Denk na over de acties en gevolgen die aan deze scenario’s verbonden zijn. Bijvoorbeeld: Als we open mogen blijven wat communiceren we dan? Hoe gaan we beperkte bereikbaarheid communiceren wanneer we onze openingstijden moeten aanpassen? Wat gaan we zeggen als we moeten sluiten? Houd je medewerkers en relaties goed op de hoogte van waar je mee bezig bent, maar ook wat je van hen verwacht.


Gratis digitaal adviesgesprek

Direct hulp nodig? Plan een gratis digitaal adviesgesprek van 30 minuten met een van onze experts.


Iedereen heeft te maken met de gevolgen van het coronavirus. Daarom helpen wij je in deze onzekere tijden waar mogelijk met je business. Vandaag, maar vooral met het oog op de toekomst. Niet alleen met deze blog. CMCG is er voor jou. Wij staan voor voor je klaar met actuele kennis en kunde. We organiseren kennissessies over topics waar je als bedrijf ten tijde van het coronavirus wellicht momenteel niet bij stilstaat maar waar je toch veel aan kunt hebben. Wil je hier meer over weten kijk dan hier of neem contact op met je projectmanager. Direct hulp nodig? Plan een gratis digitaal adviesgesprek van 30 minuten met één van onze digital experts via bovenstaand formulier. 

 

Vragen? Of kunnen we iets voor je betekenen?

Wij helpen je graag verder.
/ Bel Nienke Weening via 06 – 52589802 of mail naar n.weening@cmcgroep.nl.

Laat een reactie achter

Maatregelen omtrent Coronavirus