Chat with us, powered by LiveChat

5 tips om klein te beginnen met (big) data voor marketeers

Big data: begin klein

Binnen een paar jaar is alles digitaal. Thermostaten, boodschappen bij de supermarkt, het checken van de hypotheekstand en binnenkort ook de tandenborstel. “The internet of things”, waarin alles aan alles te koppelen valt. Dit levert ons veel gemak en voordeel op, maar het vormt ook een bedreiging voor onze privacy. Als alle digitale informatie beschikbaar zou zijn, dan hoeft de consument niet meer na te denken. Dat doen wij -als marketeers- wel voor ze. Want we zouden dan in nagenoeg alle behoeften van Maslov kunnen voorzien. En dat is nu net waar de schoen wringt. Hoe ver steek je in op big data, hoeveel investeer je als organisatie? Of gaat de privacy wetgeving straks zo ver dat je niets meer mag bewaren, combineren en interpreteren? Ons credo: begin klein. Bijvoorbeeld bij een overzichtelijke (social) CRM database.

Klein beginnen met (big) data voor marketeers

  • Begin met het inventariseren van alle (digitale) informatie en communicatiestromen in je bedrijf. Klantenkaarten, website, app, e-mailmarketing, social media. Noem maar op, overal komt er wel ergens een ‘adres’ van een (potentiële) klant opduiken.
  • Bepaal voor jezelf binnen wat voor systeem (database) je die gegevens (adressen) wilt gaan opslaan. Er zijn honderden CRM pakketjes, variërend van klein (bijvoorbeeld Outlook of Google) tot groot. In principe doen ze allemaal hetzelfde. Waar het om draait is de uitwisselbaarheid van de data.
  • Probeer dwarsverbanden te bedenken. Moet het een systeem worden dat begint bij e-commerce en eindigt bij je voorraad administratie (ERP)? Of hou je het klein en administreer je alleen adressen die je uit online campagnes verwerft (lead management) en koppel je die aan bijvoorbeeld e-mailmarketing? Oftewel; welke data kun je relevant koppelen?
  • Zet een dashboard in. Dat geeft je inzicht en overzicht. Probeer van die informatie te leren. Waarom klikt iemand wel op de ene Adwords advertentie en die andere niet? Welke onderwerpen worden bekeken in je e-mailmarketing? Hoe verloopt de stroom van bezoeker naar sales?
  • Door goed te analyseren leer je na verloop van tijd ‘data denken’. Je ontdekt causale verbanden. Je komt meer te weten over de persoonlijke interesses en bewegingen van je doelgroep. Je zult op zoek gaan naar data die je vermoedens staven (data warehousing en datamining). En voor je het weet ben je bezig met Big data. Waarvoor we beschikken over prachtige analyse systemen.

Direct aan de slag met (big) data?

Binnen de Crossmedia Communicatiegroep zit een multidisciplinair team van specialisten dat je wegwijs kan maken in de wereld van data. Als adviseur en meedenker of voor begeleiding op projectbasis. Van strategisch advies tot (online) activatie. Mail of bel direct: 0513 65 69 99.

Laat een reactie achter