Chat with us, powered by LiveChat

5 Tips om een Google AdWords examen te halen.

Om de kwaliteit van de campagnes in AdWords te verhogen biedt Google gebruikers de mogelijkheid om certificaten van verschillende Google producten te behalen. Hoe werkt dit en waar je rekening mee moet houden lees je in dit artikel.
Wanneer je Google AdWords gecertificeerd wilt worden, dien je tenminste twee Google AdWords examens succesvol af te ronden. In totaal kun je vier verschillende examens afleggen.

Crossmedia Communicatiegroep - Google AdWords PartnerHet eerste examen is verplichte kost: het Google Advertising Fundamentals Exam. Dit examen bestaat uit 100 vragen waar je ruim twee uur de tijd voor hebt. Er dient een minimale score van 80% behaald te worden. Dit examen behandelt de algemene aspecten van AdWords en online adverteren, inclusief accountbeheer en de waarde van adverteren in het zoeknetwerk. Tot 1 januari 2011 bevatte dit examen veel theoretische feiten waardoor het enkel opnemen van de lesstof voldoende was om de juiste antwoorden paraat te hebben. Sinds 1 januari is de manier van toetsing veranderd en worden er veel meer inzicht gerelateerde vragen gesteld. Houdt er dus rekening mee dat er niet alleen meer vragen als “Wat zijn de afmetingen voor banners in het Display Netwerk?” gesteld worden, maar ook vragen als “Wat zou je een adverteerder adviseren die weinig budget heeft maar verspreid over de gehele dag veel vertoningen wil krijgen?“.

 

 

Na het behalen van dit basisexamen heb je de keuze uit vijf gevorderde examens te weten:

  • Search Advertising Exam
    In dit examen worden gevorderde concepten en praktische tips behandeld voor het maken, beheren en optimaliseren van campagnes in het zoeknetwerk.
  • Display Advertising Exam
    In dit examen worden gevorderde concepten en praktische tips behandeld voor het maken, beheren en optimaliseren van campagnes in het Display Netwerk.
  • Video Advertising Exam
    In dit examen worden fundamentele en gevorderde concepten en praktische tips behandeld voor het maken, beheren en optimaliseren van campagnes met videoadvertenties op YouTube en het web.
  • Shopping Advertising Exam
    In dit examen worden fundamentele en gevorderde concepten behandeld, waaronder het maken van een Merchant Center-account en een datafeed voor producten, en het maken en beheren van Shopping-campagnes.
  • Mobile Advertising Exam
    Dit examen behandelt basisconcepten en geavanceerde concepten van adverteren voor mobiel, waaronder advertentie-indelingen, bieden en targeting, en campagnes meten en optimaliseren.

Bij al deze vijf vervolgexamens is het voldoende om een score van minimaal 80% te behalen.

Onderstaand enkele tips die kunnen helpen bij het voorbereiden op één van de Google AdWords Examens:

1. Oefen in de praktijk.
De eerste en belangrijkste tip is een enorme open deur: oefen in de praktijk! Hoe meer praktijk ervaring je opdoet hoe eenvoudiger de examens worden. Waar de examens voorheen vaak gebaseerd waren op theoretische vragen, is dit tegenwoordig niet meer het geval. Er wordt geacht dat je praktijkervaring hebt en dat je met deze ervaring de verschillende inzichtvragen prima kan beantwoorden.

2. Maak gebruik van de aangeboden lesstof.
De lesstof is uiteraard terug te vinden binnen de Google Partners Program omgeving. Voor ieder examen is er een uitgebreide reeks lessen in tekstvorm waarin ieder onderwerp wordt behandeld. Het voordeel hiervan is dat je in eigen tempo de lesstof door kunt nemen. Naast het doornemen van de lessen is het ook verstandig ze direct in de praktijk te testen.

3. Maak gebruik van oefen examens.
Wanneer je de lesstof doorgenomen hebt is het verstandig om een aantal oefenvragen te bekijken. Deze oefenvragen geven je een goede indruk van de manier waarop de vragen opgebouwd zullen zijn. In het Google lesprogramma zelf zitten op verschillende plaatsen oefenvragen, maar er zijn ook op internet de nodige documenten met voorbeeldvragen te vinden. Bijvoorbeeld op deze pagina en op deze pagina. Maar of deze oefenexamens online blijven staan is natuurlijk de vraag.

4. Neem je tijd.
Je hebt voor de meeste AdWords examens zo’n 90 tot 120 minuten de tijd om alle vragen te beantwoorden. Wanneer je enigszins bekend bent met Google AdWords heb je hier ook ruim voldoende  aan. Denk rustig na bij de gestelde vragen en lees ze goed door om te begrijpen wat er nou daadwerkelijk gevraagd wordt. In sommige gevallen wil de vraagstelling nog wel eens wat onduidelijk zijn.

5. Leer de stof in een korte periode
Onze ervaring is dat het verstandig is om het doornemen van de lessen niet over een lange periode uit te smeren. Veel van de lesstof zakt dan weer weg. Het is vaak verstandiger om één dag te reserveren voor het doornemen van de lesstof en dan direct daarna ook het examen te doen. Wanneer je het examen niet haalt is het ook verstandig om zo snel mogelijk daarna weer een poging te doen.

Heb je  vragen over dit onderwerp, neem dan gerust contact op dan helpen wij je verder!


Chief Digital Officer (CDO)