Chat with us, powered by LiveChat

4 waardevolle lessen van The Next Web Conference dag 1

Gister was de eerste van twee dagen TNW. Het jaarlijkse tech evenement bestaat inmiddels 11 jaar en wordt elk jaar groter. Op het flink vergrote festivalterrein lopen inmiddels vele duizenden techliefhebbers van over de hele wereld. Over vele zalen verdeeld zijn tientallen sprekers te beluisteren.

Alles zien is onmogelijk op zo’n dag. Hieronder een 4-tal praktische lessen van 4 verschillende sprekers:

1 – Complexity is the enemy of security

’s morgens spreekt Miko Hypponen van F-Secure. Hij houdt zich al sinds 1991 bezig met het bestrijden van malware. Zijn presentatie vertelt vooral over het feit dat hackers tegenwoordig niet alleen meer individuele gebruikers aanvallen maar dat hacken onderdeel is geworden van oorlogsvoering. Hij haalt voorbeelden aan waarbij regeringen elkaar hacken en energiecentrales in de Oekraïne ‘uitgezet’ worden.

De kracht van zijn presentatie zat wat mij betreft in 1 zinnetje: “Complexity is the enemy of security”. Hoe complexer je systemen maakt hoe groter de kans is dat ze gehackt (kunnen) worden. Streef er daarom altijd naar om dingen te vereenvoudigen waar mogelijk. Hoe groter een bedrijf is hoe complexer de bijbehorende computersystemen en dus ook hoe gemakkelijker ze theoretisch te hacken zijn.

2- Niks Nostradamus gewoon doen!

De energie van een presentatie van Gary Vaynerchuck is moeilijk te beschrijven. Die moet je eigenlijk gewoon zien. Ooit begon hij met een online wijnwinkel die erg succesvol is geworden. Dat kwam mede doordat Gary bijvoorbeeld heel snel de mogelijkheden van van Adwords doorzag en lang de enige was die op het zoekwoord “wine” advertenties plaatste. Hij legde in zijn verhaal regelmatig goed de vinger op de zere plek en als ik een talk van de eerste dag terug zou kijken dan zou het denk ik deze zijn.

Hij had meerdere goede lessen. Hij vertelde bijvoorbeeld dat mensen hem vaak vragen of hij voorspellende gaven heeft omdat hij vaak op het juiste paard wedt (denk aan het adwords verhaal). Hij vertelde dat dat helemaal niet zo is. Het enige wat hij zegt te doen is in de gaten houden waar de ‘attention’ van bepaalde doelgroepen naartoe gaat. Als hij ziet dat Snapchat snel aan populariteit wint dan is hij niet sceptisch maar duikt hij er meteen in. Soms levert dat (afgezien van bepaalde lessen) niet een groot publiek op, maar als een platform wel succesvol is dan heb je een voorsprong. Niet bang zijn om als eerste iets te proberen dus.

3- Poets oude content op

Meghan Keaney van Hubspot geeft in een goede presentatie aan hoe SEO de komende jaren zal gaan veranderen. Ze laat aan de hand van sitestatistieken zien hoe de afgelopen jaren de verkeersbronnen sterk verdeeld zijn geraakt. Je kunt niet meer op 1 kanaal inzetten, als je bezoekers wilt winnen moet je verschillende zaken aanpakken van sitespeed tot structured contents.

Ze liet duidelijk zien dat het organische verkeer nog steeds het meest belangrijk is voor Hubspot. De content die ze creëren stapelt zich op en zowel de nieuwe artikelen als de oude content leveren traffic op wat over de hele linie de grootse groei veroorzaakt. Juist door die oude content nog eens tegen het licht van de nieuwe eisen van optimalisatie te houden kun je nog meer groei bewerkstelligen.

4 – De massa is dood

Aldus media professor Jeff Jarvis. In een vlammend betoog laat hij zien dat de massa media van weleer niet meer het bereik hebben van ooit. Praktisch bekeken staan we nog maar aan het begin van de revolutie. Het internet zoals we dat nu kennen met hoge bandbreedte is eigenlijk nog maar een jaar of 10 oud.

Jarvis zegt dat je als bedrijf je eigenlijk ook niet meer op de massa kunt en moet richten. Hij haalt daarbij het voorbeeld aan dat eigenlijk alle mobiele telefoons op de wereld binnen een uur nadat ze uit de verpakking gehaald zo ingesteld worden dat ze uniek zijn. Waarschijnlijk zijn er geen twee telefoons op aarde die exact dezelfde apps en instellingen bevatten. Ook verwijst hij naar Mark Zuckerberg die met Facebook misschien wel de ultieme tegenhanger van de traditionele massa media gemaakt heeft. Honderden miljoenen gebruikers zien elke dag allemaal hun eigen unieke timeline.

Met die nieuwe manier van producten en diensten leveren komen ook nieuwe meetmethodes. Als organisatie moet je niet meer het grootste belang hechten aan het aantal pageviews wat je genereert online, maar aan het aantal relaties wat je opbouwt en hoe sterk die relaties zijn.

*Ten tijde van het plaatsen van dit artikel had The Next Web nog geen online video’s van de presentaties online gezet. Zodra deze wel beschikbaar zijn zullen links toegevoegd worden*

Laat een reactie achter

CMCG online update