Chat with us, powered by LiveChat

3 tips voor een succesvolle website

In het afgelopen decennium hebben we bij de Crossmedia Communicatiegroep enkele honderden websites ontwikkeld. Er is in die jaren enorm veel veranderd. We hebben 3 belangrijke zaken op een rijtje gezet die 10 jaar geleden nog niet ter zake deden bij de bouw van een website, maar die nu niet meer over het hoofd gezien mogen worden.

1. Geschiktheid voor smartphones

10 jaar geleden bestond er nog geen iPhone of Android. De Smartphone stond nog in de kinderschoenen en Nokia domineerde de wereldwijde telefoonmarkt (de meest verkochte telefoon dat jaar was de Nokia 1110).

Websites werden alleen bekeken op computers en laptops. Vandaag de dag is dat beeld volledig veranderd. Er worden meer smartphones verkocht dan nieuwe computers en in de statistieken van de websites van onze klanten zien we een enorme toename in het aantal bezoekers vanaf mobiele apparaten, waaronder ook tablets.

Ook zoekmachines onderkennen dit belang en inmiddels geeft Google websites, die hun presentatie afstemmen op mobiele schermen, een hogere ranking.

Wanneer je tegenwoordig een website ontwikkelt moet je dus in de ontwerpfase hier al rekening mee houden. Er zijn zelfs al stromingen in development land die suggereren dat je eigenlijk bij het bouwen van een website moet beginnen bij de mobiele variant (Mobile First), omdat binnen afzienbare tijd het merendeel van de bezoekers van een website toch via mobiele devices zal binnenkomen.

2. Levensduur

Wanneer je 10 jaar geleden een website ontwikkelde, ging je er vanuit dat die website ook minimaal 5 jaar mee zou gaan. Onze ervaring is dat de levensduur van een website de afgelopen jaren steeds korter is geworden.

Er zijn ontzettend veel factoren die beïnvloeden hoe lang een website ‘houdbaar’ is. Ten eerste kunnen interne organisatorische veranderingen zorgen voor de behoefte om de website aan te passen. Misschien verandert het productaanbod of vereist een nieuw merkbeeld of huisstijl een vernieuwing. Ten tweede is het mogelijk dat de markt verandert. Concurrenten positioneren zich anders, wetten beïnvloeden wat er aangeboden mag worden of consumenten hebben veranderende behoeftes waarop ingespeeld moet worden in de communicatie en website. Ten derde kunnen er technische veranderingen zijn waaraan een website aangepast moet worden. Een voorbeeld is de eerder genoemde opkomst van smartphones maar ook nieuwe browsers of technische eisen die zoekmachines aan websites stellen.

Doordat de website vaak het centrale punt in de communicatie is waar zowel offline, sociale en online media naartoe verwezen wordt, is het van belang dat deze continue matcht met alle interne en externe processen en verwachtingen.

Langzamerhand stijgt het besef bij organisaties dat een website flexibel en wendbaar moet zijn. Als er iets verandert in het speelveld waarin de organisatie zich begeeft, is het van belang om snel te kunnen schakelen. Het is een groot risico voor een organisatie om niet snel in te kunnen spelen op veranderende omstandigheden omdat een website hiervoor niet de mogelijkheden biedt.

Een nieuwe kans of bedreiging moet direct het hoofd geboden worden door de website aan te kunnen passen of misschien zelfs helemaal te vervangen of een tijdelijke actiesite in het leven te roepen. De bedrijven die dat voor elkaar krijgen hebben een sterk online concurrentievoordeel en kunnen voorop blijven lopen in de markt. Dit zorgt vaak voor een kleinere initiële investering voor de ontwikkeling van een site en meer budget voor het aanpassen of vervangen van de site.

3. Techniek

10 jaar geleden werd het merendeel van de websites op maat gemaakt voor een klant. Het proces van het bouwen van een website begon bij het opstellen van een structuur op basis waarvan designs gemaakt werden die vervolgens omgezet werden in een werkende website. In veel gevallen werd daarvoor gebruik gemaakt van een door de ontwikkelaar zelf gemaakt content management systeem of in elk geval ‘technische bouwblokken’ die in eigen huis ontwikkeld werden.

Mede door eerder genoemde wens tot meer flexibiliteit worden websites steeds vaker gebaseerd op grote open source content managementsystemen als WordPress, Joomla, Drupal of Magento. In plaats van zelf vanaf de basis iets op te bouwen wordt tegenwoordig veelal gestart met een technische basis in de vorm van een bestaand CMS en misschien zelfs al een bestaand template.

Waar in het verleden veel tijd bij de ontwikkeling van een site in coderen ging zitten is het nu vooral een zoektocht naar een juist CMS, template en bijbehorende plugins. Dit zorgt ervoor dat je vaak op zeer korte termijn al een eerste versie van een website kunt realiseren. Voorheen maakten we als het ware ‘mallen’ waarin we plastic goten om er bouwstenen voor de website mee te maken. Tegenwoordig bestaan alle bouwstenen al, je hoeft ze alleen nog maar op te zoeken en op elkaar te klikken.

Door snel een ‘Minimum Viable Product’ op te leveren en dit daarna naar wens bij te schaven heb je een veel kortere ontwikkeltijd. En dus committeer je je als organisatie niet aan een groot en duur systeem dat geheel op maat moet worden gemaakt. Je hebt snel resultaat, kunt dit op basis van veranderende wensen aanpassen, zonder je zorgen te maken over hoge investeringen die in het verleden gemaakt zijn.

Wilt u meer informatie over de bouw van websites, hulp bij de keuze van een geschikt CMS of gewoon eens brainstormen over alle mogelijkheden, neem dan contact met ons op!

Laat een reactie achter

Referral Spam Google Analytics