Chat with us, powered by LiveChat

Drie lessen vanaf The Next Web 2011

Vorige week vond in Amsterdam The Next Web Conference plaats. Van over de hele wereld kwamen mensen hierheen om te praten over de toekomst van het internet en te luisteren naar boeiende sprekers. In dit artikel 3 lessen voor bedrijven uit de verschillende sessies.

Les 1: Dave Winer

Het verhaal van Dave Winer is vooral een waarschuwing. De internetveteraan die onder andere verantwoordelijk was voor het bedenken van RSS is met iets nieuws bezig wat hij Blorking noemt. Hij is dit vooral begonnen omdat hij de enorm enthousiast is over het principe van Twitter, maar niet zo blij is met het feit dat Twitter eigendom van een bedrijf is. Naar zijn zeggen zal er een moment komen waarop een bedrijf als Twitter de belangen van haar gebruikers ondergeschikt gaat maken aan die van de aandeelhouders. Winer wil met Blorking een open systeem ontwikkelen waar de gebruikers zelf eigenaar van zijn. Een systeem wat enkel offline kan wanneer het internet het niet meer doet (denk hierbij ook aan bijvoorbeeld E-mail en RSS) De les die we hieruit kunnen leren is dat we onszelf niet te afhankelijk moeten maken van een platform (of een bedrijf). Gebruik de principes van Twitter, maar houd er rekening mee dat de gebruikers in de toekomst ook heel gemakkelijk kunnen overstappen naar een ander platform.

De video van het interview met Dave Winer is hier te bekijken.

Les 2: Mark Randall

Randal is Chief Strategy Digital Media bij Adobe en begint met een sterk persoonlijk verhaal over zijn ondernemersgeschiedenis en de lessen die hij hierbij geleerd heeft. In het tweede deel van zijn presentatie zet hij het publiek op gepassioneerde wijze aan om na te denken over manieren waarop educatie verbeterd kan worden. In zijn presentatie komt duidelijk het belang van een goede visie voor jezelf en je onderneming naar voren. Ook wordt duidelijk dat voordat je zo’n visie duidelijk kunt vaststellen er vaak ook een aantal zaken mis moeten gaan. Juist dan wordt je gedwongen om na te denken over wat je echt wilt.Hij laat onder andere in dit schema zien waarin je op de grensvlakken van wat je goed kunt, wat je wilt doen en waarvoor je betaald kunt krijgen kunt zien hoe je bepaalde capaciteiten zou moeten ontwikkelen. Zowel persoonlijk alsook als organisatie kan dit schema houvast bieden om een keuze te maken waar je op moet focussen.

De video van Mark Randall’s pleidooi voor betere educatie is hier te bekijken.

Les 3: Pablos Holman

Pablos Holman is een hacker. Bij hacken denken we vaak aan mensen die computersystemen bestoken tot ze omvallen.Pablos probeert alles wat hij tegenkomt te ‘hacken’. Of het nu de televisiesystemen in hotels waar hij slaapt zijn, de beveiliging van zijn creditkaart of het probleem van al het nucleaire afval wat achterblijft uit onze kerncentrales. Een fascinerend verhaal over hoe de basisgedachte van het hacken niet per definitie iets slechts in zich heeft maar juist ook voor veel goede zaken gebruikt kan worden. Zo heeft hij met zijn team veel hackermethodieken ingezet om de strijd met malaria aan te gaan. Als voorbeeld laat hij zien hoe hij en zijn team dmv camera’s en computers in een zwerm vliegen de malariamuggen herkennen. De computers sturen vervolgens lasers aan om enkel de vrouwelijke muggen (die het virus bij zich dragen) te ‘zappen’. Enkele jaren geleden was het ondenkbaar dat je op deze manier dit probleem zou kunnen aanpakken. De les die marketeers kunnen leren van zijn verhaal is dat we momenteel door de enorme beschikbare capaciteiten van computers en het internet groepen mensen niet meer hoeven te benaderen als een groep, maar juist de individuen. Het is nu mogelijk om op persoonsniveau met je doelgroep te communiceren, maakt gebruik van die mogelijkheden!

De hackersverhalen van Pablos zijn hier te bekijken.

Laat een reactie achter