Chat with us, powered by LiveChat

15 tips voor online succes

Hoe komt het dat sommige bedrijven al jaren veel geld verdienen met hun website, terwijl internet voor anderen nog steeds een lastige en ongrijpbare kostenpost is? Soms is succes vooral een kwestie van geluk, goede timing en toeval, maar daarnaast is er een aantal factoren die ik veel terugzie bij succesvolle websites. Hieronder 15 tips voor een succesvolle website.

Het bedrijf achter de website

1 Een goed product

Zorg allereerst voor een goed product of een goede dienst. Als je product niet op orde is, dan kun je het online wel schudden. De consument kan met één of twee muisklikken bij de concurrent zijn. In sommige gevallen is de site zelf het product, in andere gevallen is een site slechts een middel om dat product aan de man te brengen. Maar in alle gevallen geldt: heb je een slecht product of lever je een belabberde dienst, dan zal het geen succes worden, zelfs als je nog zo’n goede site hebt.

2 Een goed business model

Zorg voor een gezond business model. Wat offline werkt hoeft lang niet altijd online te werken. Je kunt online grofweg kiezen uit 5 hoofdmodellen: content, e-commerce, lead-generatie, customer-service en branding. Al deze soorten websites hebben eigen doelstellingen en andere manieren om geld in het laatje te brengen. Welk model past het beste bij jouw product?

3 Het team

Achter elke succesvolle site staat een gedreven team: management met visie en medewerkers met passie, creativiteit en gedrevenheid. Investeer dus in goede mensen, neem niet de eerste de beste sollicitant aan, maar zoek door tot je de perfecte kandidaat hebt. Investeer in dat team met kennis, trainingen en discussies, maar ook met humor en gezelligheid. Gezonde discussie tussen de verschillende disciplines en vakgebieden houdt iedereen scherp en de website gezond.

4 De organisatie

Het succes van je organisatie is grotendeels afhankelijk van die mate waarin de organisatie efficiënt en effectief werkt. Goed personeelsbeleid zorgt voor tevreden werknemers. Goede procedures zorgen voor flexibiliteit en efficiënte interne samenwerking, zodat mensen slim samenwerken en tegelijk innovatief blijven. Zorg daarnaast voor heldere functieomschrijvingen, zodat iedereen weet wat er van hem/haar verwacht wordt.

5 De klant centraal

Veel bedrijven roepen met holle woorden als ‘de klant is koning’ dat ze de klant centraal stellen. In de praktijk lijkt dat makkelijker dan het is, want dagelijks kom ik websites tegen die vakjargon gebruiken of hun navigatie inrichten zoals hun organisatiestructuur. Het zal je bezoeker worst wezen hoe je je organisatie ingericht hebt, en vakjargon vinden ze maar ingewikkeld. Zorg er dus voor dat je weet waarom mensen naar je site komen en geef een antwoord op die vraag of behoefte.

De website

6 Een website is een gebruiksvoorwerp

Een website is een gebruiksvoorwerp. Niets meer en niets minder. Een bezoeker komt naar je site omdat hij/zij iets willen hebben, doen of krijgen. Dat moet dus zo makkelijk mogelijk werken. Functie gaat dus boven vorm. Uiteraard mag het er best mooi uitzien, zolang er geen concessies aan de functionaliteit worden gedaan. Wellicht dat voor een enkele pure branding site een uitzondering geldt op die regel, maar dat zijn dus uitzonderingen.

Je kunt een hele mooie designkaasschaaf op de markt brengen, maar als het daardoor lastiger is om plakjes van de kaas te schaven, dan zal de consument toch de kaasschaaf van je concurrent kopen.

7 Gebruik Flash nooit als basis

In de top 100 Nederlandse websites komen geen websites voor die Flash gebruiken voor navigatie en belangrijke content. Flash is erg geschikt voor online games, interactieve banners en als toevoeging aan bepaalde pagina’s. Maar tegelijk is Flash dodelijk voor je verkeer uit zoekmachines, foutgevoelig, duur, nauwelijks meetbaar, niet compatible met bijvoorbeeld iPads en voor veel gebruikers onnodig ingewikkeld. Maak dus nooit een hele website in Flash, zorg dat navigatie en content gewoon uit HTML bestaan en gebruik Flash alleen met mate om extra interactie aan pagina’s toe te voegen. Zie ook: De voor- en nadelen van Flash.

8 Schrijf onweerstaanbare teksten

Goede content is essentieel voor het succes van een website. Bespaar nooit op je copywriters en zorg dat teksten goed leesbaar, correct, duidelijk, interessant en goed gestructureerd zijn. Content verleidt mensen tot een aankoop, content helpt je goed vindbaar te zijn in zoekmachines en noemenswaardige content trekt links aan. Het is een hele kunst om al die zaken in een tekst toe te passen en het ook nog eens goed leesbaar te houden. Echt goede tekstschrijvers zijn dan ook van onschatbare waarde.

9 Zorg dat je bezoekers niet na hoeven te denken

Eén van de bekendste boeken over usability is “Don’t make me think” van Steve Krug. En die titel is in feite de essentie van gebruiksvriendelijkheid: zorg dat je bezoeker niet hoeft na te denken. Hoe meer ze moeten nadenken, hoe groter de kans dat ze naar de concurrent gaan. Houd je dus aan de conventies, zorg dat je navigatie duidelijk is, dat de interne zoekmachine werkt en dat duidelijk is wat er van de bezoeker verwacht wordt. Een bezoeker die de weg niet kan vinden op je site zal ook niets kopen.

10 Zorg dat alles werkt

Een open deur, maar wel een die vaak vergeten wordt: zorg dat alles werkt. Doet je site het ook goed in Opera? En werken de formulieren wel op een iPad? Wat ziet iemand die met Internet Explorer 7 op de site komt? Check dit soort dingen regelmatig, want ze gaan vaak mis. Zeker bij sites die AJAX, Flash, jQuery, html5 en tal van andere technieken gebruiken. Mis je de gebruikers met een bepaalde browser of apparaat, dan mis je een deel van je omzet.

Online marketing

11 Wees vindbaar: SEO

SEO is nog steeds één van de goedkoopste manieren om aan een stabiele stroom bezoekers te komen en vormt daarmee de solide basis van je online marketing. In de meeste gevallen hoeft SEO helemaal niet moeilijk te zijn. Als je goede content hebt, af en toe noemenswaardig bent en een modern CMS hebt, ben je al een eind op weg. Zeker in het MKB helpt het vaak al enorm als je gewoon een stuk of wat goede teksten toevoegt. Uiteraard ligt dat bij complexere websites en in competitievere markten wat ingewikkelder; daar kun je beter een SEO-expert inhuren.

12 Online advertising

Als je website een gezond conversiepercentage heeft (een optelsom van een goede site en een goed product) en je een gezonde marge draait op je product, dan kun je het volume verhogen door online advertising in te zetten. Zolang je bezoek weet binnen te halen dat binnen je doelgroep valt, zal en deel converteren en verdien je er dus meer op dan het je kost om dat bezoek binnen te halen. Welke vormen van advertising werken is erg afhankelijk van het type site dat je hebt. Voor veel sites vormt search advertising, naast SEO, de basis. En soms wordt dat aangevuld met display of affiliate marketing. Doe je dit verkeerd, dan kan het een hoop geld kosten, dus is het vaak wel raadzaam om het aan een expert in online advertising over te laten.

13 Social Media

Voor social media geldt dat het erg afhankelijk is van het type site of het uit kan. Sociale media zijn an sich niet duur, maar het kost vaak wel een hoop tijd. Tijd die lastig uit te besteden is aan een externe partij, want hoe laat je een extern bureau inspelen op een vraag of klacht over jouw bedrijf? Gelukkig zijn social media niet moeilijk: als je in een kroeg geconfronteerd wordt met een vraag, klacht of opmerking over je bedrijf weet je precies hoe je moet reageren. Online is dat niet anders.

Het succes uitbouwen

14 Stel doelen en meet het resultaat

Lanceer je een nieuwe site? Installeer dan Google Analytics en Clicky. Clicky biedt je de mogelijkheid om real-time te zien wat er op je site gebeurt, erg handig om fouten op te sporen of om gevoel te krijgen van hoe mensen zich gedragen op je website. Zeker bij de lancering van een nieuwe site of bij een grote update biedt dit prachtige inzichten.

Google Analytics is verreweg het beste pakket om te analyseren wat zich verder op je site afspeelt, om je marketingkanalen in de gaten te houden en om kansen voor verbetering te spotten. Er zijn wel pakketten die (veel) meer kunnen, maar de gebruiksvriendelijkheid van Google Analytics maakt het zo laagdrempelig en toegankelijk dat het meestal veel sneller tot inzicht leidt.

Stel doelen en check periodiek in hoeverre je die haalt. Stel vervolgens bij, pas aan, breid uit enzovoorts, en meet opnieuw. Een site is nooit af en de concurrentie staat niet stil. Bouw dus een proces van structureel meten, analyseren, aanpassen en opnieuw meten in.

15 Test

Heb je voldoende bezoekers, maar onvoldoende conversies? Dan kan A/B testing helpen. Simpel gezegd: maak een tweede variant van een bestaande pagina en leid een bepaald percentage van je bezoekers via die variant. Meet vervolgens of die bezoekers meer kopen dan de controlegroep. Zo ja: vervang dan pagina A door pagina B en je verdient meer aan je bestaande bezoekers.

A/B testing kan bijvoorbeeld met de Visual Website Optimizer of met de Google Website Optimizer. Testing is wel een vak apart: er komt wat scripting bij kijken en specifieke ervaring met usability en conversieoptimalisatie. Daarom is het wel verstandig er een expert bij te halen. Om zo’n test significant te krijgen is wel voldoende verkeer nodig. Daarom is het voor de meeste B2B-sites en het MKB meestal niet geschikt.

Aan de slag!

Kijk nu eens kritisch naar je website. Werkt alles naar behoren? Is de tekst onweerstaanbaar? Is de navigatie duidelijk voor iemand die het bedrijf niet kent? Ben je werkelijk tevreden? Maakt de website haar doelstellingen waar?

Als je ‘nee’ moet antwoorden op een van deze vragen, dan is het nu tijd om aan de slag te gaan! Begin met bovenstaande 15 punten en je site zal al een stuk beter presteren. Kom je er niet uit of wil je meer? Neem dan eens contact met ons op, we helpen je graag verder.

Showing 2 comments
  • Harry
    Beantwoorden

    Een bijzonder leuk artikel.
    het laat zien dat alle succes begint met goede producten, goed werk en goede inhoud. Vanaf dan is het doorwerken en volharden in de goede dingen die je doet.

  • W>Daulay
    Beantwoorden

    Laten we de 15 tips volgen en kijken of het succes het resultaat oplevert!

Laat een reactie achter