Chat with us, powered by LiveChat

10 tips voor viral marketing

Viral marketing = content marketing

‘Go viral!’ Denk je hierbij aan het maken van een hip filmpje dat een eigen leven gaat leiden op het net? Jammer genoeg werkt het in de praktijk niet zo. Bij het principe van viral marketing geldt dat het niet alleen maar leuk moet zijn. Het gaat eerder om aansprekende, relevante (veelal niet branded) content die de ontvanger zo interessant vindt dat hij/zij deze deelt binnen zijn sociale netwerk. Dat kunnen dus teksten, spelletjes, quizjes, filmpjes, geluiden of infographics zijn. Hieronder een checklist.

10 tips voor viral marketing

  1. Hoe goed de viral ook is, het effect is moeilijk te voorspellen en te beïnvloeden.
  2. Is de content (zie boven) relevant en origineel? Een viral moet actueel zijn en een gemeenschappelijk belang hebben.
  3. Zit er voor de ontvanger content in die emotie los kan maken?
  4. Waar begint het virale effect? In de basis zul je een aantal (social) media moeten inzetten om maar ergens te beginnen.
  5. Geef bekende blogs, media, fans de primeur. ‘De eerste zijn’ geeft eerder aanleiding tot ‘sharen’.
  6. Zorg voor een pakkende en uitnodigende ‘preview’ in de vorm van een korte inleiding of een aansprekende thumbnail.
  7. De viral moet snel ‘laden’ en responsive zijn. Zorg voor een duidelijke, korte URL link. Veel virale effecten ontstaan via smartphones.
  8. Zorg voor ‘share this’ mogelijkheden via de bekende sociale netwerken.
  9. Een viral moet zichzelf verspreiden. Een overdaad aan promotie naar de viral schept pretenties en ‘verkeerde’ verwachtingen.
  10. Toch dient de afzender uiteindelijk duidelijk te zijn. Anders doe je het eigenlijk voor niets.

Direct aan de slag met viral marketing?

Binnen de Crossmedia Communicatiegroep zit een multidisciplinair team van specialisten dat je wegwijs kan maken in de wereld van viral marketing. Als adviseur en meedenker of voor begeleiding op projectbasis. Van strategisch advies tot (online) activatie. Mail of bel direct: 0513 65 69 99.

Laat een reactie achter