Onze CTO is Frans Reitsma. Al sinds 1998 betrokken bij Crossmedia Communicatiegroep en verantwoordelijk voor alles wat te maken heeft met engineering.

Hoe wordt jouw vakgebied ingezet binnen CMCG?

Ik leg engineering altijd als volgt uit: alles wat wij doen, eindigt op een scherm. De ene keer is dat een website, de andere keer is dat een app. Het hangt af van de vraag van de klant wat wij als resultaat bieden. In principe kunnen wij alle technische, digitale uitdagingen oplossen. Daarbij gaan we niet altijd uit van één systeem. Sommige opdrachten vergen een WordPress-systeem en bij een andere opdracht moet er juist in Magento gewerkt worden.

Bij veel opdrachten werken we multidisciplinair. Een website kan technisch gezien fantastisch werken, maar als de lay-out niet klopt slaat de website de plank mis. Daarom werken we ook veel samen met andere disciplines. Bovendien houden we alle technische ontwikkelingen bij zodat we deze optimaal in kunnen zetten voor de klant.

Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen binnen online activatie?

Een website bestaat vaak uit bouwsteentjes. Deze vormen verschillende onderdelen, bijvoorbeeld een template, een webshop of een contactformulier. Deze bouwden we vroeger zelf. Tegenwoordig bestaan al die bouwsteentjes al. In WordPress bijvoorbeeld zijn genoeg plugins waarmee je eenvoudig een website kunt bouwen. Deze plugins blijven zich ook continu doorontwikkelen. Wij houden al deze ontwikkelingen bij zodat we precies weten welke bouwstenen er zijn.

Een andere ontwikkeling is de totstandkoming van een website. Vroeger werd een website gebouwd om vijf tot tien jaar mee te kunnen. Daar zat bloed, zweet en tranen in en als het project werd afgerond, was de website ook echt af. Nu wordt de helft van beschikbare budget besteed aan het maken van de website en de andere helft aan het bijschaven en aanpassen van dezelfde website. De initiële ontwikkeling is veel korter geworden, terwijl het vervolgtraject eigenlijk nooit eindigt.

engineering-CMCG-9

Wat merken onze klanten van deze ontwikkelingen?

Zodra een klant wil dat we bijvoorbeeld een nieuwe website voor hem bouwen, kijken we eerst naar de specifieke behoeften. Waar moet de website aan voldoen? En welke bouwstenen zijn daarvoor nodig? We werken zo efficiënt mogelijk en hoeven niet het wiel opnieuw uit te vinden als die al bestaat. We zoeken bij ieder probleem eerst naar een bestaande oplossing. Bestaat deze (nog) niet? Dan bouwen we het zelf.

Daarnaast is het bouwen van een website een continu proces geworden waarbij we altijd aan de tafel van de klant blijven zitten. Een website is volgens ons nooit af. We kunnen de resultaten blijven meten, deze analyseren en vervolgens blijven verbeteren. Dat geldt natuurlijk ook voor apps.

engineering-CMCG-226

“We werken zo efficiënt mogelijk en hoeven niet het wiel opnieuw uit te vinden als het al bestaat.”

Hoe gaat het proces in zijn werk?

Een klant komt bij ons met een technisch probleem. Dan gaan we dat probleem analyseren. Daarbij zitten we op de stoel van een medewerker van dat bedrijf. Hoe kunnen we het budget zo efficiënt mogelijk uitgeven? Vervolgens kijken we naar de mogelijkheden die al bestaan. Kunnen we deze gebruiken of moeten we een nieuwe bouwen?

Nadat we alle opties hebben afgestemd met de klant, bouwen we de website en blijven we schakelen via de projectmanagers met de klant. Ook als de website afgerond is blijven we hier aan schaven. De wereld staat immers nooit stil en er blijven altijd nieuwe mogelijkheden bijkomen. Hierdoor kunnen wij alle technische uitdagingen oplossen.

Bij oplevering voldoen onze websites of apps minimaal aan de volgende 10 geboden:

  • Leer van het verleden en luister naar de klant. We kijken wat de huidige site tot nog toe heeft opgebracht en bespreken verbetermogelijkheden en kansen.
  • Desktop website, mobiele website, responsive of adaptive design. Het vertegenwoordigt de visie, missie en doelstellingen en sluit aan bij de wensen en eisen van de doelgroep. We bekijken alle concepten en geven hierin het juiste advies. Om ook zo de doelgroep te bereiken met allerlei andere vormen van mediadragers zoals mobiel en tablet.
  • Een website moet bezoekersvriendelijk zijn en een onderlinge samenhang vertonen. Aan de hand van eerder gestelde designwensen ontwerpen we templates die voldoen aan usability, leesbaarheid en een onderlinge samenhang vertonen.
  • De technische bouw voldoet aan de laatste stand van de techniek en is voorbereid op komende ontwikkelingen.
  • Bied de juiste content, gebaseerd op producten en diensten waar nodig geoptimaliseerd in tekst en beeld.
  • Gebruiksvriendelijk in onderhoud. Een gebruiksvriendelijk en flexibel contentmanagementsysteem, toegespitst op de uiteindelijke doelstellingen van je site.
  • SEO en snelheid geoptimaliseerd. De site is vindbaar door zoekmachines en dus ook vindbaar voor (potentiële) klanten en voldoet aan de snelheidsrichtlijnen van Google.
  • Meetbaar. Weten wat het rendement is op jouw investering? Wij maken dit inzichtelijk.
  • Online marketing. De site vormt de thuisbasis voor allerlei gerichte online marketing en content campagnes. Denk hierbij aan de inzet van AdWords en display advertising.
  • Gereed voor koppelingen met social media. Social media vormt een belangrijke vorm van traffic naar de site en bevordert interactie.

Meer informatie?

FRANS-REITSMA-CMCG-529

Direct aan de slag met digital engineering? Binnen CMCG zit een multidisciplinair team van specialisten dat je wegwijs kan maken in de wereld van websites, apps, API’s en data. Als adviseur en meedenker of voor begeleiding op projectbasis. Van strategisch advies tot (online) activatieMail of bel direct met Frans Reitsma: 0513 65 69 99.

De favoriete projecten van Frans Reitsma

Maak kennis met de collega’s van Frans Reitsma

Neem contact met ons op

We zijn op dit moment niet online. Mail een bericht en we nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.

Geef een zoekterm en druk op enter