Hylbrand-Jan Hibma is designer en consultant. Al 14 jaar denkt Hylbrand-Jan op strategisch niveau mee over graphic en digital design.

Hoe wordt jouw vakgebied ingezet binnen CMCG?

Het concept vloeit meestal voort uit de strategie die we bepalen op basis van de klant. Het concept vormt het gezicht van de strategie en de visuele vertaling van het idee. Dat uit zich in het design. Hierin wordt het idee omgezet in vorm en beeld dat past bij de wensen van de klant. Hierbij letten we ook op de doelgroep en het product van de klant. De klant van de klant zit altijd in ons achterhoofd. Het concept moet niet alleen werken omdat het er mooi uitziet, maar omdat er een gedachtegang achter zit die het doel bereikt.

Het concept uit zich in het design. Dat valt vaak samen met de techniek en daarom wordt er vanaf dit niveau geschakeld met andere experts. Een webdesign bijvoorbeeld moet ook achter de schermen werken. Daarbij komt engineering aan te pas. Ook SEO-technisch moet webdesign kloppen. Het hangt af van de opdracht, maar vrijwel altijd geldt: hoe verder je in het designproces komt, hoe meer expertises er in worden geschakeld.

DESIGN-CMCG-215

Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen binnen jouw vakgebied?

Tegenwoordig zie je steeds meer flat design. Dit design gaat naar de basis, het uiterlijk ziet er veel strakker en platter uit en er zijn minder tierelantijntjes. Hierin merk je dat design steeds belangrijker wordt. Consumenten zijn op zoek naar aantrekkingskracht en herkenning. Daarnaast moet het natuurlijk ook gebruiksvriendelijker zijn.

“Voor ons moet de trend of nieuwe ontwikkeling daadwerkelijk iets toevoegen.”

Dat leidt direct tot de volgende trend: geen design. In dit geval zie je de interface compleet verdwijnen. In sommige apps zie je dat het design zo simpel mogelijk gebouwd is. Het ziet er heel neutraal uit. Dat heeft als nadeel dat de consument geen binding met de app krijgt en dus ook geen binding met het merk dat daarbij hoort. Daarom is het lastig te bepalen of deze trend blijvend is. Storytelling is ook een belangrijke ontwikkeling binnen design. Een advertentie is bijna niet meer goed genoeg. Er moet een verhaal achter zitten. Hierin merken we ook dat tekst, video en beeld elkaar aanvullen en versterken.

DESIGN-CMCG-205

Wat merken onze klanten van deze ontwikkelingen?

De trends binnen vormgeving blijven zich maar door ontwikkelen. Iedere dag komen er nieuwe ontwikkelingen bij. Voordat we deze trends doorzetten naar de klant moeten we zekerheid hebben dat het werkt. Daarom zijn we selectief en hanteren we een kritische houding naar nieuwe trends. Is het een blijvertje of een hype? Voor ons moet de trend of nieuwe ontwikkeling daadwerkelijk iets toevoegen. Natuurlijk gaan we wel mee met de tijd in de campagnes, commerciële uitingen en het design. De klant merkt dat aan het gebruik van kleur, typografie en taalgebruik. Veel dingen passen we zodanig toe dat de nieuwe ontwikkeling onderdeel vormt van het geheel.

DESIGN-CMCG-229

Hoe gaat het proces in zijn werk?

Bij de standaardproductie voor bestaande klanten krijgen we een briefing, voeren deze uit naar wens en leggen het aan de klant voor. Zodra het om een conceptontwikkeling gaat wordt het proces wat ingewikkelder. Dan doen we onderzoek naar de klant, stellen zijn doelen vast en kijken we naar de wens van de klant van de klant. Op basis van dit onderzoek stellen we een concept vast en maken aan de hand van dit concept een design dat erbij past. Soms is er al een concept, bijvoorbeeld een standaard huisstijl. Dan passen wij het design hierop aan.

Meer informatie?

HYLBRANDJAN-HIBMA-CMCG-296

Direct aan de slag met (digital) design? Binnen CMCG zit een multidisciplinair team van specialisten dat je wegwijs kan maken in de wereld van (digital) design. Als adviseur en meedenker of voor begeleiding op projectbasis. Van strategisch advies tot (online) activatieMail of bel direct met Hylbrand-Jan Hibma: 0513 65 69 99.

De favoriete projecten van Hylbrand-Jan Hibma

Maak kennis met de collega’s van Hylbrand-Jan

Neem contact met ons op

We zijn op dit moment niet online. Mail een bericht en we nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.

Geef een zoekterm en druk op enter