Data en conversie optimalisatie / Dashboard van de nieuwe generatie marketing managers.

Sebastiaan Hulshof is onze Senior Consultant data en conversie optimalisatie. Sinds 2011 geeft hij leiding aan een team van specialisten.

Hoe wordt jouw vakgebied ingezet binnen CMCG?

Onze unit data en conversie optimalisatie vormt de centrale pijler voor merken die het maximale rendement uit hun marketing investeringen willen halen. Bij CMCG bekleden we een centrale functie en bieden andere experts inzichten vanuit data.

Wij meten voortdurend vanuit data. Om dat te kunnen doen, hebben we een actieve rol bij de ontwikkeling van designs, content en activatie. Zo geven we onze designers inzicht in het gedrag van bezoekers binnen websites en apps. Hetgeen leidt tot een verbeterde usability en sales conversie. We helpen engineers bij de inrichting van wegapplicaties om deze later vanuit data inzichtelijk te krijgen. En samen met onze content specialisten ontwikkelen we SEO richtlijnen voor tekst, beeld en video.

Nagenoeg elk (digitaal) medium levert data op. Ze noemen dat ook wel ‘the internet of things’. We meten gedrag op websites en binnen apps. Bewegingen op social media zijn meetbaar. SEA, display advertising en affiliatie marketing leveren conversie gegevens op. Door de inzet van e-mailmarketing kun je voorkeuren van mensen achterhalen. Daarnaast krijgen we bij activatie niet alleen data vanuit eigen applicaties, maar ook uit bronnen van derden. Zo wordt alles digitaal: TV kijken, radio luisteren, je auto besturen, klantkaarten, noem maar op.

Onze taak is het integreren, toepassen, evalueren en inzichtelijk maken van data. En waar nodig verrijken met andere databronnen.

Welke tools zetten jullie hier voor in?

We maken hier in eerste instantie gebruik van bestaande analytics en monitoring tools.

Web analytics

Voor het vastleggen, meten, rapporteren en analyseren van data. Een belangrijk onderdeel in het onderhouden van een website. Door alle data vast te laten leggen en te analyseren kun je jouw website verbeteren en vervolgens optimaliseren. Al deze gegevens laten zien hoe bezoekers zich gedragen op jouw website. Hierdoor kun je onder andere de inhoud aanpassen op het gedrag en de persoonlijkheid van jouw doelgroep. Eén van de meest gebruikte tools hiervoor is Google Analytics. Bij CMCG werken Google Analytics gecertificeerde medewerkers. Zij kunnen precies de data lezen en interpreteren zodat ze jou inzichten kunnen geven en je website kunnen verbeteren. Ze zetten deze data om naar bruikbare informatie. Rapportages geven inzicht en zijn de basis voor verdere verbetering.

Conversie optimalisatie

Google Analytics maakt het conversiepercentage van een website transparant. Met andere woorden: je kunt op de voet volgen hoeveel bezoekers gehoor geven aan jouw oproep. Blijft het aantal verstuurde contactformulieren of online geplaatste bestellingen achter bij de marketingdoelstellingen? Dan is aan ons de taak om die conversie te verbeteren. Dat doen we onder andere door de inzet van twee beproefde testinstrumenten: Google Website Optimizer en Visual Website Optimizer. We werken altijd vanuit een hypothese, gevoed door ervaring en ‘fingerspitzengefühl’. We brengen websitebezoekers naar webpagina’s met verschillende varianten die betrekking kunnen hebben op kleur, afbeeldingen, kopregels, buttonteksten, tot en met de afmetingen van het contactformulier. In korte tijd is duidelijk wat de winnende variant wordt.

Social media software & tools advies

Bij het professioneel gebruiken van social media ontstaan veel uitdagingen. Moeten we 24/7 online zijn? Hoeveel personen zijn geschikt en verantwoordelijk om berichten te plaatsen of op vragen en klachten te reageren? Moeten er ook medewerkers van andere afdelingen dan alleen Marketing plaatsnemen in een ‘social media team’? Vragen waar veel bedrijven mee te maken krijgen. Vroeg of laat. Er zijn honderden tools en systemen die u en uw bedrijf kunnen helpen om tot een efficiënt social media proces te komen. Tools convergeren steeds vaker tot allesomvattende systemen, met uiteenlopende mogelijkheden. Deze tools bezitten één of meer van onderstaande elementen:

Monitoring

Hier gaat het om het scannen van berichten waarin je merk- of bedrijfsnaam, productnamen en labels in voor komen. Behalve volume, kun je ook sentiment analyseren (wordt er overwegend positief of negatief over ons gesproken?), de belangrijkste merkfans identificeren, de meest besproken onderwerpen op een rij krijgen en vaststellen op welke sociale media de meeste activiteit omtrent jouw bedrijf of merk plaatsvindt. Je kunt dit zelf doen binnen een tool, of uitbesteden.

Webcare

Real-time dashboard-elementen geven een overzicht van berichten, personen en accounts die relevant zijn voor uw bedrijf. Omdat ze praten over het merk, klachten of complimenten hebben of informatie uitwisselen over je producten en diensten. Vanuit een tool kan direct op berichten gereageerd worden. Een optimale ondersteuning voor webcare functionaliteiten.

ONLINE-ACTIVATIE-CMCG-326

Workflow

Social media is niet enkel meer een ‘speeltje’ van de marketing-afdeling. Medewerkers van verschillende afdelingen en op diverse niveaus worden betrokken bij de uitvoering van webcare en content plaatsing. Dit zorgt er voor dat soms zelfs de halve organisatie zich in zo’n tool bevindt. Workflow-elementen in deze software-pakketten bieden uitgebreide opties om toestemmingsniveaus en bevoegdheden in te regelen.

Analyse

Het analyseren van gegevens kan op diverse manieren. Berichten die worden gemonitord, kunnen in grafieken uiteengezet worden voor meer inzicht in de digitale share of voice. Voor webcare-doeleinden is het mogelijk om prestaties van de afdeling of individuele medewerkers te analyseren op basis van gemiddelde reactietijd, sentiment, aantal verwerkte berichten en overall prestaties. Kortom, Big Data binnen social media.

Social media monitoring

Sociale kanalen bieden veel informatie over klanten, medewerkers en prospects. Systemen zijn tegenwoordig in staat om gegevens uit verschillende kanalen te koppelen, om zo een up-to-date en dynamisch profiel van alle contactpersonen te genereren. De trend die hier zichtbaar is, is de groei richting Data Management. Bij de Crossmedia Communicatiegroep zijn we bekend met veel systemen en tools. Wij staan hier onafhankelijk in en adviseren je graag over de meest geschikte systemen voor je organisatie. Daarnaast zijn we officieel HootSuite Partner en hebben we een individueel gekwalificeerde HootSuite professional in dienst.

Social CRM

Er zijn diverse CRM-systemen met een goede reputatie en met uitgebreide mogelijkheden. Maar welk systeem aggregeert klantinformatie en historische data het best? Voor elke situatie en elke organisatie is een oplossing beschikbaar. De experts van de Crossmedia Communicatiegroep bezitten de kennis om je te adviseren over de perfecte oplossing voor je behoefte. Enkele bekende CRM-tools, welke goed om kunnen gaan met data vanuit social media kanalen zoals Facebook, Twitter en YouTube, zijn Salesforce CRM, SugarCRM en SocialSensr. Maar ook bepaalde Social Media Software zoals Hootsuite bieden geavanceerde mogelijkheden om contactinformatie en historie op te slaan.

ONLINE-ACTIVATIE-CMCG-51

“Voor klanten is het veelal onmogelijk om al die monitoring tools bij te houden. Reden waarom we een eigen marketing dashboard hebben ontwikkeld.”

Hoe houden klanten al die ontwikkelingen bij?

Alle deze analytics en monitoring tools verschaffen via hun eigen kanaal inzicht in data stromen. Voor klanten is dit in veel gevallen onmogelijk om al die monitoring tools bij te houden. Op initiatief van een aantal marketeers en engineers binnen CMCG hebben wij de afgelopen jaren veel tijd gestoken in een aantal eigen systemen. Ten eerste hebben we een systeem ontwikkeld dat alle data via één dashboard inzichtelijk maakt.

Crossmedia Dashboard

Het CrossmediaDashboard geeft een grafische weergave van data in zogenaamde widgets (‘metertjes’). Die data kunnen uit elke bron komen. Het dashboard doet niets anders dan via een -speciaal hiervoor ontwikkelde- API (application programming interface) data inlezen. Deze data worden weergegeven in een inzichtelijk en intuïtieve grafische weergave. Binnen dit -door CMCG ontwikkelde- dashboard kun je ondermeer:

  • Rapportages van ingezette e-mail marketingcampagnes
  • Social media rapportages: Tweets, Likes, Pins, toename van bezoekers, Mentions van ‘negatieve’ trends etc.
  • AdWords campagnes; budget, kliks en conversie
  • Inzichten in views, kliks en conversie bij de inzet van display advertising op affiliate netwerken
  • Koppelingen met professionele tracking programma’s zoals LeadQ
  • Inzet van SMS of e-mail alerts bij vooraf ingegeven data-ontwikkelingen
  • Bezoekers tijdens beurzen, aantal klanten in een winkel, het bestede budget per klant, gemiddelde vrachtkosten voor een wegschop

Vervolgens hebben we ons gericht op het in kaart brengen van de lead stromen die ontstaan tijdens campagnes. Daarnaast wilden we inzicht hebben in de rentabiliteit van deze campagnes. Hiervoor hebben we LeadQ ontwikkeld.

LeadQ

LeadQ is een intelligent lead managementsysteem, dat ‘ruwe’, ongesorteerde data filtert en opschoont volgens vooraf in te stellen criteria. LeadQ vormt de waakhond voor verdere koppelingen naar eigen databases en biedt een overzichtelijk ‘desktop dashboard’ dat per gebruiker in is te stellen. Binnen dit gebruikersvriendelijke dashboard kun je het callcenter of salesafdeling (met dus ieder een eigen te bepalen inlog) de data zelf verrijken door bijvoorbeeld aanvullende marktonderzoek. Daarnaast biedt het dashboard real-time inzicht in de prestaties van ingezette campagnemiddelen en media.

Meer informatie?

SEBASTIAAN-HULSHOF-CMCG-333

Direct aan de slag met monitoring en data? Binnen CMCG zit een multidisciplinair team van specialisten dat je wegwijs kan maken in de wereld van (big) data. Als adviseur en meedenker of voor begeleiding op projectbasis. Van strategisch advies tot (online) activatieMail of bel direct met Sebastiaan Hulshof: 0513 65 69 99.

De favoriete projecten van Sebastiaan Hulshof

Maak kennis met de collega’s van Sebastiaan

Neem contact met ons op

We zijn op dit moment niet online. Mail een bericht en we nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.

Geef een zoekterm en druk op enter