Vera Wildenbeest en Sebastiaan Hulshof zijn met hun team bij CMCG verantwoordelijk voor (online) activatie en zorgen er voor dat onze klanten door het enorme aanbod van middelen en media de essentie blijven zien.

Hoe wordt jullie vakgebied ingezet binnen CMCG?

Sebastiaan Hulshof, verantwoordelijk voor de uitvoering van online activatie: “Afhankelijk van de doelstelling van de klant wordt er bepaald op welke wijze online activatie ingezet wordt. De ene keer dient er een product verkocht te worden, de andere keer gaat het puur om online zichtbaarheid (branding). ‘Online activatie’ is wat dat betreft echt een containerbegrip. Er zijn zoveel verschillende middelen die je kunt inzetten binnen dit vakgebied. Bijvoorbeeld een conversie-optimalisatietraject, een Google AdWords campagne of een zoekmachineoptimalisatietraject. Het doel bepaalt de uiteindelijke middelenmix. Wij luisteren altijd naar de wensen van de klant, bepalen dan de strategie en zetten aan de hand hiervan de juiste middelenmix in.”
Vera Wildenbeest: “Strategie bepaalt de richting voor de inzet van middelen en media. Het hangt van de vraag van de klant af welke strategie we inzetten. Bij CMCG achterhalen we samen met de klant wat het daadwerkelijke doel is en daarop sluiten we de juiste marketingmix aan. Iedere strategie die we voorstellen is gebaseerd op een langere termijn plan waarin doelstellingen worden vastgelegd, welke kpi’s we daarop kunnen aansluiten en welke marketing middelen en media we daarvoor in kunnen zetten. Zo zetten we radio en TV in om bereik te genereren, SEO om merken vindbaar te maken, SEA en programmatic buying om leads te genereren en content en social om een relevante band met de doelgroep op te bouwen. Dat blijft ons houvast. Met de strategie kunnen we samen met de klant bekijken of we nog op de juiste route zitten. Zonder strategie krijg je een wildgroei van marketingmiddelen en ontstaat tijdens de operationele invulling voortdurend discussie over het centrale vertrekpunt. Zonde van de tijd en moeite.”

Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen binnen online activatie?

Sebastiaan: “Eén van de huidige ontwikkelingen is uiteraard mobile marketing. Het gedrag van de consument is op een mobile device anders dan bijvoorbeeld op een desktop. In een conversieproces oriënteert een consument zich veelal op een mobile device, maar vind de conversie uiteindelijk vaker op een desktop plaats. Een andere ontwikkeling is content marketing. Op dit moment wordt het wel “gehyped”, maar het is echter altijd al belangrijk geweest. Content betekent meerwaarde voor bijvoorbeeld je website. Met goede content ben je online beter zichtbaar. Hier wijzen we onze klanten ook op. Onze kennis onderscheidt zich doordat we een gezonde verdeling kunnen maken in de content en de online zichtbaarheid, waarbij we het gebruiksgemak uiteraard niet uit het oog verliezen. Een derde en tevens erg belangrijke ontwikkeling is de verbinding tussen social media en Search Engine Optimalization (SEO). Dat betekent dat zoekmachines niet alleen de zoekresultaten baseren op de content van een website, maar hierbij ook sociale signalen meenemen. Hoe meer mensen er op social media praten over jouw merk, hoe hoger deze scoort in de zoekresultaten.”

Vera: “De belangrijkste ontwikkeling binnen activatie strategie bestaat voornamelijk uit de inkleuring van het plan. Door de technische ontwikkelingen zijn er nu meer middelen en media beschikbaar. De komst van data is hier één van. Met data kan de klant meer informatie vergaren over de doelgroep. Aan de hand van deze gegevens kun je bepalen of je online doelstellingen relevant zijn voor de doelgroep. Regie over data betekent continue evalueren en bijstellen. Zo is er bijvoorbeeld digitale radio. Dat levert direct interessante data over bereik en contact frequentie binnen de doelgroep. Dat brengt nieuwe mogelijkheden met zich mee. Ook het offline marketingmiddel abri is digitaal in te zetten. Sommige abri’s zijn digitaal waardoor je meer relevantie uitingen kunt laten zien. Weer een andere technische ontwikkeling is geografische targeting. Hiermee kunnen klanten hun campagnes inzetten tot op lokaal niveau.”

ONLINE-ACTIVATIE-CMCG-326

Wat merken onze klanten van deze ontwikkelingen?

Sebastiaan: “De ontwikkelingen binnen dit vakgebied gaan razendsnel. We blijven investeren in kennis door bijvoorbeeld naar seminars te gaan en veel blogs te lezen, en dit ook toe te passen. Zo kunnen we onze klant van het juiste advies voorzien. Een klant kan bijvoorbeeld binnenkomen met de volgende vraag: “Mijn concurrent doet iets met AdWords, dus ik wil dat ook.” Natuurlijk houden we rekening met de behoefte van de klant, maar we kijken ook naar wat hij nodig heeft om dit doel te bereiken. Soms is daarvoor een ander middelenmix geschikt dan dat de klant nodig dacht te hebben. Wij analyseren eerst de vraagstelling (het probleem) en adviseren vervolgens op basis van de uitkomsten voor welke middelenmix, of oplossing, de klant het beste kan gaan. Op deze wijze behaalt de klant veelal een beter resultaat dan dat deze vooraf in gedachte had.”

Vera: “Wij formuleren gezamenlijk een strategie op maat. Strategie die het beste bij de doelstelling van de klant past. Data neemt een enorme vlucht binnen de marketingstrategie van klanten. Op basis van statistieken kun je kijken naar conversierijke profielen. Waarin verschilt dit profiel van anderen en hoe kunnen we hierop onze strategie aanpassen? Zo kunnen we gericht targetten op persoonsprofielen. Een andere ontwikkeling is content marketing. Consumenten worden selectiever. ‘Reclame an sich’ werkt niet meer. Mensen willen relevante boodschappen. Met de komst van Adblockers verplichten we ons zelf om voor de doelgroep interessante en relevante informatie te formuleren. Hetgeen ook direct zijn weerslag heeft op roots van het merk: waar sta je voor, wat is je visie en in hoeverre is jouw merk van toegevoegde waarde voor de consument?”

ONLINE-ACTIVATIE-CMCG-51

“Bij CMCG achterhalen we samen met de klant wat het daadwerkelijke doel is en daarop sluiten we de juiste marketing mix aan.”

Hoe gaat het proces in zijn werk?

Sebastiaan: “De intake van een opdracht verloopt over het algemeen via onze projectmanagers. Zij stellen –indien nodig- een interdisciplinair team samen van strategen, designers, developers en online marketeers. Veelal heeft de vraagstelling immers effect op verschillende activiteiten van dat merk en moeten on- en offline middelen en media elkaar versterken. Bij ons discipline online activatie houden wij continu contact met de klant in de vorm van reguliere rapportages en door de klant periodiek op de hoogte te houden. Het voordeel van online activatie is dat de resultaten altijd meetbaar en inzichtelijk zijn. Op basis van onze rapportages stellen wij in overleg met de klant de strategie bij. We nemen gas terug waar mogelijk of we intensiveren campagnes als resultaten achter blijven.

Vera vult aan: “De technische ontwikkelingen zorgen voor nieuwe online marketing middelen. Dat sluit echter niet uit dat deze middelen altijd geschikt zijn. Soms past een offline oplossing beter bij de doelstellingen van de klant. Online marketing is qua proces hetzelfde als gewone marketing. Maar online biedt als medium wel onuitputtelijke mogelijkheden om te segmenteren en te personifiëren. Wij denken mee met onze klant en laten altijd zien wat mogelijk en vooral relevant is. Dat doen we altijd met cijfermatige onderbouwing, passend bij hun situatie. Daarbij zijn we open over de resultaten en de kosten waarmee de specifieke marketing doelstellingen te bereiken zijn.”

Meer informatie?

VERA-WILDENBEEST-CMCG-426

Direct aan de slag met online activatie? Binnen CMCG zit een multidisciplinair team van specialisten dat je wegwijs kan maken in de wereld van online activatie. Als adviseur en meedenker of voor begeleiding op projectbasis. Van strategisch advies tot (online) activatie. Mail of bel direct met Vera Wildenbeest of Sebastiaan Hulshof: 0513 65 69 99.

Voorbeelden van activatie

Maak kennis met hun collega’s

Neem contact met ons op

We zijn op dit moment niet online. Mail een bericht en we nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.

Geef een zoekterm en druk op enter