Waarom adverteert de concurrent op mijn bedrijfsnaam?

Door 29/08/2011 Uncategorized 3 reacties
Google advertisement

Is het u ook opgevallen dat als u op een specifieke bedrijfsnaam zoekt in Google, dat u ook AdWords advertenties van andere bedrijven te zien krijgt? Wellicht is dit zelfs bij uw eigen bedrijf het geval. Is dit toegestaan? ‘Hoe moet ik hier mee omgaan’ en ‘kan ik dit zelf ook toepassen‘, zijn enkele vragen die tegenwoordig steeds vaker opborrelen.

Sinds 14 september 2010 is het toegestaan om op Google te adverteren op de merknaam van een concurrent. De achterliggende gedachte is dat, volgens Google, “de gebruikers het best gediend zijn met de meest relevante en informatieve advertenties. Ook hebben gebruikers er baat bij dat ze naar aanleiding van hun zoekopdrachten zoveel mogelijk informatie krijgen gepresenteerd.”

Het is toegestaan om het handelsmerk van een concurrent toe te voegen als zoekwoord in uw AdWords campagne. (Zie uitspraak van het Europese Gerechtshof van 23 maart 2010). Het is echter niet toegestaan, zonder toestemming van de eigenaar van het desbetreffende handelsmerk, om deze merknaam in uw tekstadvertentie te plaatsen. Als u deze toestemming wilt ontvangen dient de eigenaar van het desbetreffende handelsmerk u toestemming te geven aan uw AdWords-account via dit online toestemmingsformulier.

Als de eigenaar van het desbetreffende handelsmerk een directe concurrent van u is, is het vrij logisch dat deze u geen toestemming gaat geven. In dit geval dient u een algemene tekstadvertentie te plaatsen.

Als een gebruiker nu bijvoorbeeld op de merknaam van een autofabrikant zoekt, kan deze ook relevante en nuttige advertenties te zien krijgen van resellers, recensiewebsites en tweedehandswinkels, evenals advertenties van andere fabrikanten. Het is echter wel noodzakelijk dat, als u gaat adverteren op een handelsnaam, dat u deze producten ook daadwerkelijk verkoopt. Er mag geen sprake van “verwarring of misleiding” betreffende de getoonde advertenties.

Het kan voor een bedrijf een logische stap zijn om, via AdWords, te adverteren op de eigen merknaam. Op deze manier zorgt u ervoor dat u zowel organisch als betaald goed zichtbaar bent waardoor u geen bezoekers of uiteindelijk omzet verliest aan uw concurrenten.

 

3 reacties

  • Adverteren op eigen merknaam zorgt inderdaad voor een verbeterde zichtbaarheid in zoekmachines. Daarmee doet u eigenlijk direct aan een stukje branding.

    Ten opzichte van uw concurrenten zult u veel lagere kosten per klik hoeven te betalen vanwege de hoge mate van relevantie van uw zoekwoord (merknaam). Adverteren op uw merknaam kost u dan ook een stuk minder, dan wanneer uw concurrent dit zal doen en het levert u geen/minder omzet verlies op.

    I.v.m. met de relatief lage kosten van adverteren op eigen merknaam zou ik bedrijven altijd willen adviseren om te adverteren op eigen merknaam, wanneer een ander bedrijf heeft besloten te adverteren op uw bedrijfsnaam.

    Wellicht is het nog interessant om te vermelden op welke manier bedrijven hun merknaam kunnen beschermen binnen Google AdWords? Heb gemerkt dat hier nog wel eens vragen over zijn.

  • Sebastiaan zegt:

    Bedankt voor je reactie Martijn.

    Wanneer een merknaam geregistreerd dient te worden kan dat door middel van dit formulier: https://services.google.com/inquiry/aw_tmcomplaint
    Het is een klachtenformulier echter is dit ook het formulier om een merknaam te registeren.

    Wanneer u wilt adverteren op een merknaam kunt u hiervoor vrijstelling aanvragen door middel van dit formulier: https://services.google.com/inquiry/aw_tmauth

  • marketsharer zegt:

    Het lijkt voor velen het zelfde maar het is toch echt iets heel anders. : Handelsnaam of Merk.
    Een merk ( Merknaam – Handelsmerk) kan je beschermen , en dus uit AdWords Advertenties weren, voor Handelsnamen-Bedrijfsnamen gaat dat niet op.
    Je kunt je Handelsnaam soms wel als Merk registreren ! Zie:

    https://www.boip.int/wps/portal/site/trademarks/register

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

 
Neem vandaag nog contact op voor een vrijblijvende kennismaking! Contact