Nieuwe Code E-mail

Nieuwe code

Naast alle ontwikkelingen op het gebied van online marketing, ontwikkelt ook e-mailmarketing zich voort. En wel met een nieuwe code! Een initiatief van DDMA en Thuiswinkel.Org. Deze code gaat onderdeel uitmaken van de Reclamecode. Dit houdt in dat deze code voor iedereen in Nederland geldt en niet alleen voor de leden van de brancheorganisaties die het initiatief hebben genomen. Niet alleen de OPTA, maar ook de Reclame Code Commissie gaat de code handhaven.

Voor wie is deze code van toepassing?

Wanneer er reclame wordt verzonden via e-mail, is deze E-mail Code van kracht. In principe vallen alle e-mails die worden verzonden onder deze code en moeten dus hieraan voldoen. Met name wanneer je gebruik maakt van externe bestanden, ligt de verantwoordelijkheid bij de adverteerder en is het belangrijk dat de code wordt nageleefd.

Waarom een nieuwe code?

Het doel van de nieuwe code is, dat de ontvangers beter kunnen identificeren van wie de reclame via e-mail afkomstig is. Hierdoor kan de ontvanger beter aangeven of er sprake is van ongevraagde berichten. Een stap dichterbij naar een eerlijkere en schonere e-mail branche!

Wat gaat er veranderen?

Er zijn een aantal wijzigingen in de nieuwe Code E-mail. De meeste wijzigingen worden al nageleefd, alleen wordt het nu officieel vastgelegd.

1. Transparantie

De nadruk ligt met name op het informeren van de ontvanger, zodat de ontvanger een duidelijk beeld heeft, waar hij zich voor inschrijft. Wat is de frequentie van de e-mailing? Ga je reclame aanbieden via e-mail? Ga je zelf reclame aanbieden of worden de e-mailadressen verzameld voor derden? Daarnaast moet de ontvanger kunnen zien, wie zijn e-mailadres heeft verzameld en moet hij zich makkelijk kunnen afmelden. Transparantie en duidelijkheid creëren voor de ontvanger!

2. Externe mailbestanden

Naast het versturen van e-mailingen naar eigen databases, is er ook een mogelijkheid om een e-mail via derden te versturen. De desbetreffende partij stuurt jouw uiting naar zijn database. Het kan zijn dat dit in de huisstijl van deze partij wordt verstuurd of dat ze jouw huisstijl overnemen. Je krijgt de e-mailadressen van de ontvangers niet te zien. De partij die de e-mail verstuurd blijft verantwoordelijk voor de beveiliging van de data en de afmeldmogelijkheid. Echter is het jouw verantwoordelijkheid dat de voorschriften van de Code E-mail worden nageleefd. Dit alles is alleen mogelijk wanneer de ontvanger heeft aangegeven, e-mail van derden te willen ontvangen.

3. E-mailadressen verzamelen

Wanneer een e-mailadres wordt gebruikt voor reclamedoeleinden of derden verstrekking, dan mag dat niet meer opgenomen worden in een Privacy Statement of Algemene Voorwaarden. Wanneer een e-mailadres wordt gevraagd, moet daar ook meteen bijstaan, dat ze voor reclamedoeleinden/derden verstrekking worden gebruikt. Er kan wel verwezen worden naar de Algemene Voorwaarden of Privacy Statement voor verdere uitleg.

4. E-mailadressen van klanten/donateurs

E-mailadressen van klanten of donateurs kunnen gebruikt worden om gelijksoortige producten en diensten aan te bieden. De klant of donateur moet van te voren wel geïnformeerd worden dat zijn e-mailadres gebruikt wordt om reclame via e-mail te versturen en moet de mogelijkheid hebben om zich hier voor af te melden.

5. Tell a friend

Wanneer gebruik gemaakt wordt van de Tell-a-friend functie, wordt ongevraagd een eenmalig bericht verzonden. De afzender (van-veld) moet de naam van de vriend bevatten, zodat de geadresseerde ook direct de vriend kan replyen. Je kunt dan aankaarten bij de ontvanger of je hier van gediend bent of niet. Indien je de e-mailing wil ontvangen, moet de geadresseerde zich zelf aanmelden.

6. Bijlagen bij commerciële e-mail

Het beste is om geen bijlagen op te nemen bij commerciële e-mail en door middel van hyperlinks naar externe bestanden te linken. Wanneer er gebruik gemaakt wordt van bijlagen, is de kans groot dat deze niet door de SPAM filters van de ontvanger komt. Een bijlage is echter (nog) niet verboden, maar mag niet groter zijn dan 150kb.

De nieuwe code treedt 1 januari 2012 in werking en is in zijn geheel op de website van de DDMA te downloaden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

 
Neem vandaag nog contact op voor een vrijblijvende kennismaking! Contact