Leuker hoeft niet, gemakkelijker wel

Leuker hoeft niet, gemakkelijker wel

Hoe kies je als organisatie welke van de eindeloze internetmogelijkheden je gaat benutten. Veel organisaties worstelen met vragen als: hoe moet je je website inrichten? moeten we social media inzetten? en zo ja, hoe? moet internet onderdeel worden van onze dienstverlening?

Gemak dient de mens

Een eenduidig antwoord op al deze vragen geven, is natuurlijk onmogelijk. Elke organisatie heeft andere doelen, andere klanten en dus andere mogelijkheden die benut moeten worden. Toch zie ik een belangrijke overeenkomst tussen alle succesvolle internettoepassingen. Ze zorgen er allemaal voor dat de gebruiker iets gemakkelijker kan doen.

Met gemakkelijker bedoel ik vooral in minder tijd. Of het gaat om het snel vinden van contactgegevens, het eenvoudig bestellen van boeken, het snel en overzichtelijk vinden van tweedehands spullen of het eenvoudig verspreiden en backupppen van een fotocollectie. Het draait allemaal om gemak.

Gemakkelijker betekent niet altijd leuker

Het is belangrijk dat je beseft dat gemakkelijker niet altijd leuker hoeft te betekenen. Persoonlijk vind ik het veel leuker om in een boekenwinkel rond te lopen en rond te kijken dan op Bol.com. Het voordeel van Bol.com is echter dat ik veel sneller een boek kan vinden en bestellen en daarom ben ik daar ook regelmatig te vinden.

De cruciale vraag

Stel je dus bij alles wat je online wilt doen de vraag: maak ik het gemakkelijker voor mijn klant/relatie? Als je uitgaat van het principe van tijdsbesparing op bijvoorbeeld je website dan zou je moeten nadenken over hoe je je bezoekers zo snel en gemakkelijk mogelijk laat vinden wat ze zoeken.  Maak je website zo eenvoudig mogelijk en focus je op de zaken waarmee je de bezoeker echt tijd bespaart. Wil je Twitter inzetten, vraag je dan af of je doelgroep Twitter überhaupt gebruikt. Als dat niet het geval is, moeten ze hier speciaal voor jou een routine van gaan maken en dat maakt het niet gemakkelijker.

Wees tot slot kritisch op jezelf en probeer je goed in je klant/relatie te verplaatsen. Misschien wil je graag dat mensen zich aanmelden voor je e-mailnieuwsbrief en zet je het daarom groot op je homepage, omdat je denkt dat dit gemakkelijk voor ze is. Als de bezoeker hierdoor echter wordt afgeleid en minder gemakkelijk kan vinden wat hij/zij  echt zoekt dan maakt dit het dus duidelijk niet gemakkelijker!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

 
Neem vandaag nog contact op voor een vrijblijvende kennismaking! Contact