Geen button? Dan ook geen klik!

Geen button geen click

Wij krijgen veel vragen over het beter inrichten van websites om zo tot een hogere conversie te komen. In dit artikel wil ik een les delen die we bij één van onze klanten hebben geleerd.

Het begint bij doelstellingen

De basis van het goed optimaliseren van een website is het definiëren van de doelen van de website. Wanneer je deze eenmaal goed hebt vastgelegd kun je in de website hierop sturen. Deze case betreft een business-to-business organisatie die zijn producten wereldwijd verkoopt dmv een dealernetwerk. Belangrijke doelstelling van de website is dan ook dat zo veel mogelijk bezoekers op de pagina’s met de gegevens van de dealers terecht komen.

De aanpassing

De aanpassing die we in de website hebben doorgevoerd is eigenlijk heel simpel. We hebben de bij dit artikel getoonde button met een link naar de dealerpagina op de pagina met contactgegevens van de organisatie gezet. We waren nieuwsgierig of de bezoekers die op zoek zijn naar contact genoeg gestimuleerd werden om een dealer te zoeken in plaats van contact op te nemen met de leverancier.

Er is bewust gekozen voor een beeld met een aantal mensen die de bezoekers recht aankijken aangezien uit testen blijkt dat de blik van de bezoeker aangetrokken wordt door gezichten. Na een aantal weken testen blijkt dat het plaatsen van deze button ervoor zorgt dat er bijna een verdubbeling is van het aantal bezoekers (+ 90% ) dat vanuit de contactpagina doorklikt naar de dealerpagina.

Conclusie

Belangrijke les is dat je er niet vanuit moet gaan dat een bezoeker via de bestaande menustructuur zijn weg door de website vindt. Hoewel de optie ‘dealers’ ook duidelijk aanwezig is in het menu op de contactpagina is er een grote hoeveelheid bezoekers die deze pagina pas bezoekt nadat wij hiervoor een duidelijke button geplaatst hadden. Zorg er dus voor dat er altijd duidelijke links of knoppen beschikbaar zijn waarmee de bezoeker de door jou gewenste route door de website kan volgen.

Een tweede belangrijke les is dat het succes van een website is opgebouwd uit een heleboel kleine elementen. Het aanpassen van deze button levert nieuwe bezoekers op de dealerpagina op. De volgende uitdaging is om deze dealerpagina zo te optimaliseren dat van deze nieuwe bezoekers ook een groter deel de telefoon pakt en de distributeur belt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

 
Neem vandaag nog contact op voor een vrijblijvende kennismaking! Contact